Mäkisalo-Ropponen: Suomeen innovaatio- ja teknologiaministeri

Merja Mäkisalo-Ropponen

SDP:n kansanedustaja ja tulevaisuusvaliokunnan varapuheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropposen mielestä nyt on hyvä aika ryhtyä käymään keskustelua tiedeministerin tehtävän perustamisesta tulevalla hallituskaudella.

– SDP:n sisällä on käyty jo pitkään keskustelua uudesta ministeristä, jonka alle koottaisiin tulevaisuuspolitiikan kysymyksiä. Saman suuntaisen idean nosti esiin kesäkuussa myös Vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto. Tieteen lisäksi innovaatiot, teknologia ja teknologinen infrastruktuuri kaipaavat nykyistä enemmän huomiota. Nämä kaikki mahtuisivat yhden ministerin työpöydälle, Mäkisalo-Ropponen toteaa.
SDP:llä on parhaillaan käynnissä mittava ohjelmatyö. Mäkisalo-Ropponen toimii Tulevaisuus ja teknologiat -työryhmän puheenjohtajana.

– Olemme käyneet aktiivista ja kunnianhimoista keskustelua siitä, miten teknologia muuttaa elämää. Samassa yhteydessä on myös etsitty keinoja teknologisen osattomuuden torjuntaan, turvallisuuden varmistamiseen ja siihen, miten Suomeen syntyy uutta työtä ja yritteliäisyyttä innovaatioista, Mäkisalo-Ropponen jatkaa.

Uusi innovaatio- ja teknologiaministeri ottaisi vastuulleen tiede- ja innovaatioasioiden lisäksi teknologian kehityksen laajasti, sekä teknologisen infrastruktuurin ja julkiset tietovarannot. Hänellä olisi tukenaan riittävä toimeenpano-organisaatio.

– SDP on Suomen johtava tulevaisuuspuolue. Tällä esityksellä katsomme rohkeasti eteenpäin ja rakennamme uuden kasvun eväitä, Mäkisalo-Ropponen päättää