Mäkisalo-Ropponen: Sote-järjestöjen rahoitus on turvattava koronan keskellä

SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen on huolissaan valtiovarainministeriön budjettiesityksessä väläytetystä 127 miljoonan euron leikkauksesta sosiaali- ja terveysjärjestöjen rahoitukseen. Summa vastaa yli kolmasosaa järjestöjen vuosirahoituksesta.

– Jos järjestöt ja kolmannen sektorin toimijat eivät olisi tehneet viime kevään aikana niin paljon tärkeää työtä heikoimmassa asemassa olevien ihmisten auttamiseksi, koronasta aiheutuva hoito- ja hoivavelka olisi vielä paljon suurempi. Tuntuu kohtuuttomalta, että juuri kaikkein heikoimmassa asemassa olevien auttamisesta halutaan leikata, Mäkisalo-Ropponen kommentoi.

– Itse seurasin keväällä läheltä omaishoitajayhdistysten ja muistiyhdistysten toimintaa, ja oli ilo huomata, miten nopeasti ja ketterästi siellä käynnistyi tuki, apu ja ohjaus netin kautta, puhelimitse ja jopa kirjeiden kirjoittamisen muodossa. Monet järjestöt olivat eri puolilla Suomea toteuttamassa myös ruokakuljetuksia ja muuta ihmisten tarvitsemaa apua.

Mäkisalo-Ropposen mukaan yhteiskunnalle tulee erittäin kalliiksi, jos järjestökenttä joutuu supistamaan toimintaansa. Järjestöt hoitavat juuri niitä tehtäviä, jotka putoavat julkisen sektorin ulkopuolelle ja joiden hoitamatta jättäminen varmasti aiheuttaa lisäkustannuksia yhteiskunnalle.

– Luulisi tämän kriisin osoittaneen jo selvästi sen, että ilman järjestöjen ja kolmannen sektorin toimintaa ja kumppanuutta ei julkinen sektorikaan pysty toimimaan, Mäkisalo-Ropponen ihmettelee.