Mäkisalo-Ropponen: Sosiaali- ja terveyshuollon järjestämislaki etenee

Sosiaali- ja terveysministeriö on lähettänyt esitysluonnoksen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaista, ns. sote-laista, lausunnolle kunnille ja muille sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoille. Lausuntokierros päättyy 14. lokakuuta 2014.  Eduskunnalle lakiesitys annetaan marraskuussa 2014. Sote-järjestämislain on tarkoitus tulla voimaan vuonna 2015. Lain mukainen toiminta alkaa alkuvuodesta 2017.

Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd.) painottaa, että kyseessä ei ole minkään yksittäisen puolueen malli, vaan hallitus- ja oppositiopuolueiden yhdessä sopima malli. Sen tavoitteena on muun muassa yhdistää sosiaali- ja terveyspalvelut eheäksi kokonaisuudeksi, edistää väestön hyvinvointia sekä vähentää terveyseroja. Järjestelmän pohjana on julkinen palvelutuotanto, jota yksityisten ja järjestöjen toiminta täydentää.

– On hienoa, että kunnille ja muille sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoille tarjoutuu mahdollisuus lausuntokierroksella kommentoida lakiluonnosta, toteaa Mäkisalo-Ropponen. Mielestäni tämä uudistus on erittäin tärkeä ja se takaa, että pystymme ylläpitämään laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut jatkossakin.