Mäkisalo-Ropponen: Ripsipidennysten ja rakennekynsien haitat tunnistettu

Allergia- ja Astmaliitto esitti viime viikolla huolensa ripsienpidennyksissä ja rakennekynsien kiinnityksessä käytetyn akrylaatin aiheuttamista vakavista allergiaoireista, joita voi lisätä materiaalien ja niiden käsittelyn huono hygieniataso. Liitto on huolissaan siitä, että rakennekynsiä ja ripsienpidennyksiä tehdään ilman kattavaa koulutusta ja kunnollista tietoa tuotteista ja niiden herkistävyyksistä.

Kansanedustaja, TtT Merja Mäkisalo-Ropponen (sd) teki syyskuussa kirjallinen kysymyksen ripsienpidennysten ja rakennekynsien teon saattamiseksi luvanvaraiseksi. Kysymyksessään hän toi esille Allergia- ja Astmaliitonkin esittämät ongelmat ja toivoi, että rakennekynsien ja ripsienpidennysten aiheuttamia terveysriskejä vähennettäisiin vaatimalla niiden tekijöiltä riittävä pätevyys ja toiminta saatettaisiin luvanvaraiseksi.

– Olen iloinen, että ripsienpidennysten ja rakennekynsien haitoista puhutaan entistä enemmän julkisuudessa. Ongelma on todellinen, sillä ammattitaidottomien henkilöiden toimenpiteet voivat aiheuttaa vakavia terveyshaittoja. Tekijöillä, jotka eivät ole saaneet koulutusta tai käyneet vain muutaman päivän kurssin, ei ole riittävää tietoa käytettävistä aineista tai suojatoimenpiteistä, Mäkisalo-Ropponen toteaa.

Peruspalveluministeri Susanna Huovinen totesi Mäkisalo-Ropposelle antamassaan vastauksessaan, että kauneudenhoitopalvelut kuuluvat nykyisen lainsäädännön puitteissa kuluttajansuojalainsäädännön piiriin. Tästä lainsäädännöstä ja siten myös kosmetologeilta vaadittavaan pätevyyteen ja toiminnan luvanvaraisuuteen liittyvistä kysymyksistä vastaa työ- ja elinkeinoministeriö.

– Aionkin tehdä uuden kirjallisen kysymyksen siitä, pitäisikö kauneudenhoitoalan yrityksen omistajilta tai kauneudenhoitoalan töitä tekeviltä vaatia tutkintatodistus, jonka avulla hän voi todistaa pätevyytensä alan töihin. Kauneudenalanhoitoja tekevän pitää tuntea tuotteidensa raaka-aineet ja niiden allergisoivuus, hygieenisyys ja ergonomisuus, joilla taataan asiakasturvallisuus. Jatkuvasti kasvavalla alalla työskentelee henkilöitä, jotka tekevät kosmetologille kuuluvia töitä ilman koulutusta ja osa jopa ilman virallista yritystä, Mäkisalo-Ropponen kertoo ja jatkaa:

– Harmaa talous on ongelma tälläkin alalla. Ilman koulutusta olevat tai harrastuspohjalla työskentelevät henkilöt tarjoavat kotonaan kauneudenhoitopalveluja maksamatta saamastaan palkkiosta lainkaan veroja. Työskentelytilana saattaa olla keittiö tai kotisohva eikä tilojen ja välineiden puhdistukseen, desinfiointiin ja sterilointiin ei välttämättä kiinnitetä lainkaan huomiota. Terveysriskit asiakkaalle ovat huomattavat.