Mäkisalo-Ropponen: Pohjois-Karjalaa ei ole unohdettu

SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropposen mukaan hallituksen kehysriihiratkaisuun voidaan olla tyytyväisiä myös Pohjois-Karjalassa. Kevään aikana annettavissa lisätalousarvioissa Pohjois-Karjalaan on tulossa lisärahoitusta.

– Pohjois-Karjalaan on jo aiemmin myönnetty 4.1 miljoonaa euroa äkillisen rakennemuutoksen rahoitusta, joka on tarkoitettu työpaikkojen luomiseen. Lisäksi kevään lisätalousarvioissa on maakuntaamme tulossa rahoitusta muun muassa tiehankkeisiin, kertoo Mäkisalo-Ropponen.

Mäkisalo-Ropponen muistuttaa myös, että Suomen ja Venäjän välisen rajaliikenteen sekä kaupan ja matkailun kasvuedellytysten parantamiseen on tulossa lisämääräraha, joka hyödyttää myös Pohjois-Karjalaa. Täsmäelvytyksen kautta myös rakennusten korjaushankkeisiin saadaan rahaa. Tämän lisäksi Kontiorannan varuskunnan lakkauttamisen johdosta hallitus valmistelee erikseen toimenpiteitä yritysten ja työpaikkojen saamiseksi alueelle.

– Keskustan kansanedustaja Eero Reijonen on kritisoinut sitä, ettei valtatie 23 välillä Varkaus – Joensuu, saanut rahoitusta äkillisen rakennemuutoksen hoitoon tarkoitetusta rahasta. Tämä hallitus joutuu maksamaan edellisen Keskustavetoisen hallituksen tekemää valtion velkaa, minkä johdosta myös liikenneviraston määrärahoista on jouduttu tinkimään, huomauttaa Mäkisalo-Ropponen.

Mäkisalo-Ropponen muistuttaa, että edellisellä hallituskaudella liikenneviraston määrärahat olivat huomattavasti suuremmat.

– Miksi Keskusta ei hoitanut asiaa silloin kun oli itse hallitusvastuussa? Olen toki itsekin pettynyt, ettei tämä mielestäni erittäin tärkeä tiehanke nyt etene, mutta tätä asiaa ei voi yksin laittaa tämän hallituksen piikkiin, sanoo Mäkisalo-Ropponen.