Mäkisalo-Ropponen: Palkkaturva-asioiden keskittäminen tarkan harkinnan paikka

Hallitus on keskittämässä palkkaturva-asioiden käsittelyn Uudenmaan ELY-keskukseen (HE 64/2015). Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan sosialidemokraattinen jäsen Merja Mäkisalo-Ropponen ihmettelee, miksi asia keskitetään jo valmiiksi ruuhkaiseen Uudenmaan ELY-keskukseen.

– Keskittämisessä pitäisi käyttää harkintaa. Kaikkea ei tarvitse keskittää Etelä-Suomeen. Uudenmaan ELY-keskus on erittäin kovien työpaineiden alla jo muutenkin. Palkkaturva-asioiden keskittäminen voi olla järkevä asia, mutta hallitus voisi tässä asiassa harkita myös alueellistamisvaihtoehtoja.

Erityistä ihmetystä herättää se, että palkkaturva-asioiden keskittäminen Uudellemaalle toteutetaan juuri alueellistamispolitiikkaa kannattavan Keskustan ollessa hallituksessa.

– Maakunnista löytyisi varmasti myös vaihtoehtoja. Esimerkiksi Savo-Karjalan ELY-keskuksien tilannetta pitäisi selvittää. Tärkeintä on, että palkkaturva-asiat eivät ruuhkaannu ja asiat etenevät jouhevasti. On tärkeää harkita asia tarkkaan ennen päätöksiä, Mäkisalo-Ropponen toteaa.