Mäkisalo-Ropponen: Onko valinnanvapaus sote-uudistuksen tärkein tavoite?

Merja Mäkisalo-Ropponen

SDP:n kansanedustaja, terveystieteen tohtori Merja Mäkisalo-Ropponen ihmettelee Suomen Yrittäjien tuoretta lausuntoa, jonka mukaan sote-uudistuksen tärkein elementti olisi valinnanvapaus.

– Toki valinnanvapaus on hyvä asia, mutta hallituksen tapa toteuttaa sitä avaamalla suuri osa palveluista kilpailutukselle, ei ole oikea suunta, Mäkisalo-Ropponen toteaa.

Hänen mukaansa kaikkein tärkein tavoite uudistuksessa on kuitenkin yhdenvertaisten palvelujen saatavuus eri puolella Suomea sekä eheät hoitoketjut.

– Ihmisten on päästävä hoitoon ja pallottelun luukulta toiselle on loputtava. Pahimmillaan hallituksen esittämä malli pirstaloi palveluja entisestään.

Mäkisalo-Ropposen mukaan julkisten palveluiden pakkoyhtiöittäminen ja palvelujen pakkokilpailuttaminen voi johtaa siihen, että monikansalliset terveysbisnesyritykset vievät voiton kilpailutuksessa, ja pienet oman alueen yritykset jäävät jalkoihin.

– Tämä ei takaa todellista valinnanvapautta. Verorahat on tarkoitettu palvelujen tuottamiseen, ei monikansallisten yritysten voittoihin, Mäkisalo-Ropponen huomauttaa.

– Maakunnallinen malli mahdollistaa sen, että sosiaali- ja terveyspalvelut ovat laajemmilla hartioilla. SDP on sitä mieltä, että myös kunnat voivat olla palvelujen tuottajina. Tärkeintä on, että alueilla voidaan tehdä omia malleja alueen tarpeiden perusteella.

Mäkisalo-Ropponen kertoo sosialidemokraattien lähtevän omassa sote-mallissaan siitä, että julkinen sektori järjestää ja tuottaa palveluita, ja yksityinen ja kolmas sektori täydentävät niitä omalla tärkeällä panoksellaan.

– Vaativissa palveluissa valinnanvapaus on sitä, että asiakas/potilas yhdessä ammattihenkilön kanssa pohtii, mistä hän saa tarpeisiinsa parhaiten vastaavat palvelut – julkiselta, yksityiseltä vai kolmannelta sektorilta.

Mäkisalo-Ropposen mukaan terveyspalveluissa valitseminen on eri asia kuin tuotteiden ostamisessa.

– Palveluiden vaikuttavuuden arviointi ilman ammattihenkilön kanssa käytyä keskustelua on maallikolle usein mahdotonta. Ohjaako valintoja mainokset, mielikuvat vai tuttavien suositukset?