Mäkisalo-Ropponen: Omaishoitajia ei pidä unohtaa

Suomessa on tällä hetkellä 44 000 sopimusomaishoitajaa. Piilossa olevia, vaativasti läheistään hoitavia arvellaan Suomessa olevan noin miljoona, joista 700 000 on työelämässä.

– Omaishoitoa tukemalla yhteiskunta säästää noin kolme miljardia euroa vuosittain. Kuitenkin omaishoidon tuen rahat voivat loppua kesken vuotta ja omaishoitajien palvelujen saatavuudessa on paljon puutteita. Lisäksi omaishoidon tuen kriteerit vaihtelevat kuntakohtaisesti, toteaa SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen.

Mäkisalo-Ropponen muistuttaa, ettei omaishoitajien tilanne ole riittävästi kohentunut, vaikka se on ollut yksi hallituksen kärkihankkeista. Toimia omaishoitajien saattamiseksi samalle viivalle tarvitaan siis yhä.

– Omaishoidon kehittämistyötä on jatkettava niin, että omaiset saavat riittävästi tukea, neuvontaa, ohjausta, vapaapäiviä, terveydenhuollon palveluita ja lomapalveluita. Tämä arvokas kodeissa tapahtuva hoivatyö ansaitsee tunnustuksen ja omaishoitajat tukea arjessa pärjäämiseen.