Mäkisalo-Ropponen: ”Olisit painanut vain jotain nappia”

”Olisit painanut vain jotain nappia.”

Muun muassa tällaisia viestejä olen saanut perjantain äänestyskäyttäytymisestäni päätettäessä sukupuolineutraaliavioliitosta eduskunnassa. Olisiko tämä ollut vastuullista toimintaa? Tiedän, että näin toimimalla olisin päässyt helpommalla. Kun menee joukon mukana, niin ei joudu kohun keskelle.

Entäpä, kun kyseessä on asia, joka vaikuttaa niin syvällisesti yhteiskuntaan ja ihmisten elämään? Voiko tällaisessa asiastakin painaa vain nappia, jotta pääsee helpolla.

Minulle tämän asian pohdinta on ollut todella raskasta, sillä minulla on ollut aina vankka mielipide siitä, että avioliitto käsitteenä ja instituutiona on naisen ja miehen välinen sopimus. Olen kuitenkin tämän prosessin aikana tietoisesti halunnut kuunnella ja oppia myös toisen näkökannan edustajilta. Ja samalla kun olen kuunnellut, on ehdottomuuteni karissut. Itse olisin toivonut, että yhdenvertaisuutta olisi voitu edistää parisuhdelakia kehittämällä, mutta ymmärrän täysin niitä henkilöitä, jotka haluavat mahdollistaa avioliiton kaikille pareille. Eettinen ristiriita sisälläni oli niin suuri, että koin vastuulliseksi toiminnaksi olla äänestämättä. Jos joku ajattelee, että halusin miellyttää kaikkia äänestäjiä, niin se ei kyllä pidä paikkaansa, sillä osasin kyllä jo etukäteen aavistaa joutuvani ”silmätikuksi”.

Tätä keskustelua viime viikkoina seuratessa ja nyt kohun keskellä ollessa, olen surullinen siitä, miten huonosti me osaamme sivistynyttä, asiallista, toinen toisensa mielipiteitä arvostavaa ja kunnioittavaa keskustelua. Miksi me kuvittelemme, että minun totuus on ainoa totuus ja kaikki muut ovat väärässä? Miksi toisella tavalla ajattelevat pitää aina teilata, syyllistää ja mitätöidä? Miksi emme voisi ajatella, että toista kuuntelemalla ja erilaiset mielipiteet hyväksymällä voisimme oppia ymmärtämään tätä maailmaa laajemmin? Kansanedustajankin on mielestäni lupa sanoa, ettei hänellä ole ehdotonta kantaa asiaan. Luulen, että jos kulttuurimme mahdollistaisi tämän, saisimme parempia päätöksiä aikaan.

Merja Mäkisalo-Ropponen

Kansanedustaja (sd.)