Mäkisalo-Ropponen: Nyt tarvitaan valmiuksia toimintatapojen muuttamiseen

Sosiaali- ja terveydenhuolto on suuren muutoksen edessä. Samalla, kun rakenteita muutetaan, pitää olla valmiuksia muuttaa toimintatapojakin.

– Tämän kevään aikana olen ihmetellyt, miten vaikeaa on luopua laitoskeskeisyyden ihannoinnista vanhustenhoidossa. Esimerkiksi missään muussa Euroopan maassa ei hoideta muistisairaita niin paljon laitoksissa kuin Suomessa, toteaa kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd).

Sosiaali- ja terveysministeriön arvioiden mukaan yli 75-vuotiaiden laitoshoidon vähentäminen 4,3 prosentista 2 – 3 prosenttiin vuoteen 2017 mennessä vähentäisi kustannusten kasvua yli 300 miljoonaa euroa.

– Laitoshoitoa ei voi purkaa, ellei kotihoitoon ja välimuotoisiin asumis- ja hoivapalveluihin panosteta. Terveyskeskusten vuodeosastoja tulisi nopeutetulla aikataululla muuttaa kuntoutusosastoiksi, joissa ikäihminen saisi fyysisen kunnon huonontuessa nopeasti tehokkaan kuntoutusjakson. Kuntouttavaa päivätoimintaa tulisi lisäksi lisätä kotihoidon tueksi.

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä työskentelee kaikkiaan 12 lääkkeenmääräämisoikeuden omaavaa sairaanhoitajaa. Ns. reseptihoitajien kouluttamisella on saatu lääkärijonoja purettua ja potilaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä uusiin toimintatapoihin.

– Myös lähipalveluiden käsitettä on syytä miettiä uudelleen. Voisiko sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyä osittain pyörille kuten esimerkiksi Etelä-Karjalassa on tapahtunut? Kotikylälle tuleva terveyspalvelubussi voi olla parempaa lähipalvelua kuin kymmenien kilometrin päässä oleva terveysasema, pohtii Mäkisalo-Ropponen ja jatkaa:

– Tämänkaltaisia esimerkkejä, joiden avulla saadaan palvelujen kattavuutta parannettua laatua heikentämättä, on lukuisia. Kun vielä ottaa huomioon, että samalla saadaan kustannussäästöjä, on vaikea ymmärtää, miksi uudistamistyö ei etene nopeammin. Onneksi ministeri Huovinen on jämäkästi ryhtynyt viemään myös näitä toimintatapojen uudistuksia eteenpäin.