Mäkisalo-Ropponen: Muistisairaiden lukitseminen omaan kotiinsa on tuomittavaa

Merja Mäkisalo-Ropponen

Espoon kaupungin vanhusten kotihoidossa esiintyvät vakavat ongelmat ovat nousseet julkisuuteen viime viikkoina.

– Eri puolilta Suomea on jo pidemmän aikaa kuulunut samanlaisia hätähuutoja sekä omaisilta että ammattilaisilta. Henkilöstön vähäisyyden ja liian suuren työmäärän vuoksi ei inhimillistä eikä kuntouttavaa hoitoa voida toteuttaa, kertoo SDP:n kansanedustaja, Muistiliiton puheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropponen.

– Kotihoidossa on asiakkaita, joiden oikea asumispaikka ei ole enää oma koti vaan yhteisökoti. Ympärivuorokautisen tehostetun palveluasumisen paikkoja on monin paikoin vähennetty ja ihmisiä pidetään kotona liian kauan. Tämä on johtanut jopa siihen, että kotihoidossa tai palvelutaloissa, joissa ei ole ympärivuorokautista hoitoa, muistisairaita lukitaan yöksi omaan kotiinsa. Tämä on epäinhimillistä ja se voi aiheuttaa myös vakavia vaaratilanteita, toteaa Mäkisalo-Ropponen.

– Ihmisen liikkumisvapauden rajoittaminen on aina kova toimenpide, jonka pitäisi perustua suoraan lakiin ja josta pitää päättää virkavastuulla vankoin perustein. Tällaisia päätöksiä ei saisi, eikä pitäisi joutua tekemään, osana päivittäistä hoitoa. Jos ihmisen lukitsemista omaan kotiinsa joudutaan edes pohtimaan, tilanne on todennäköisesti sellainen, ettei oma koti ole enää oikea asumispaikka tälle henkilölle, huomauttaa Mäkisalo-Ropponen.