Mäkisalo-Ropponen: Miten käy raideliikenteen Pohjois-Karjalassa?

SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen hämmästelee liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin vastausta kirjalliseen kysymykseensä raideliikenteen tulevaisuudesta Pohjois-Karjalassa Varkauden ja Nurmeksen suuntaan. Hän perää selvitysten sijaan kestäviä päätöksiä raideliikenteen tulevaisuudesta.

− Olen kysynyt asiasta ministeri Berneriltä jo kolmeen kertaan kirjallisella kysymyksellä. Aiempiin kysymyksiini olen saanut vastauksen, että asiaa selvitellään. Selvittelyjen aika on nyt ohi. Nyt tarvitaan kiireesti päätöksiä, sillä velvoiteliikenne Varkauden ja Nurmeksen suuntaan loppuu 10. joulukuuta eikä sen jälkeisestä ajasta ole mitään tietoa, Mäkisalo-Ropponen vaatii.

Vastauksessaan Mäkisalo-Ropposen kirjalliseen kysymykseen ministeri kertoo, että tavoitteena raideliikenteessä on kilpailun avaaminen niin, että samoille markkinoille voisi tulla muitakin toimijoita kuin VR. Velvoiteliikennettä joulukuulle asti jatkettiin ainoastaan siksi, että sillä turvataan raideliikenne kilpailun avaamiseen asti.

Kilpailutuksessa kysymys on hallitusohjelman mukaisten säästötavoitteiden toteuttamisesta. Ministeri korostaa, että nykyisten kaltaista joukkoliikennemallia ole enää mahdollista ylläpitää valtion varoin ja siksi nämä muutokset ovat välttämättömiä. Mäkisalo-Ropponen ihmettelee, mihin keskustaministeriltä on unohtunut puolueelleen aikaisemmin tärkeä alueiden puolustaminen?

− Ministeri kertoo vastauksessaan, että leikkaukset kohdistuvat niille junavuoroille, joissa asiakaskunta on ollut vähäistä ja joissa esimerkiksi linja-auto olisi taloudellisesti kannattavampi vaihtoehto. Katsookohan ministeri asiakaskuntaa esimerkiksi Joensuu-Varkaus junavuoroissa nykyisten yhteyksien perusteella vai aikana ennen vuorojen vähentämistä? Nykyinen Joensuu- Varkaus välillä kulkee vain yksi junavuoro suuntaansa ja sekin käsittämättömän huonoon aikaan. Olipa miten tahansa matkustajien siirtäminen kokonaan linja-autoihin Joensuu-Varkaus ja Joensuu-Lieksa -Nurmes välillä tuntuu omituiselta, etenkin kun tiedämme, missä kunnossa Joensuu-Varkaus ja Joensuu-Lieksa tieosuudet ovat, Mäkisalo-Ropponen päättää.

Lue ministeri Bernerin koko vastaus Mäkisalo-Ropposen kirjalliseen kysymykseen tästä linkistä: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Documents/KKV_364+2016.pdf#search=KKV%20364%2F2016