Mäkisalo-Ropponen ministeri Rehulalle: ympäripyöreillä puheilla ei vanhustenhoitoa paranneta

Merja Mäkisalo-Ropponen

SDP:n kansanedustaja ja muistiliiton puheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropponen vaatii ministeri Rehulaa perehtymään pikaisesti hallinnonalaansa kuuluvaan hoitajakysymykseen.

– Tänään kyselytunnilla ministeri Rehula kiersi jokaisen riittävästä vanhustenhoidon hoitajamäärästä kysytyn kysymyksen ja jätti kymmenet tuhannet alalla työskentelevät sekä hoitoa saavat ilman vastauksia heidän tulevaisuuttaan koskevassa äärimmäisen tärkeässä asiassa.

– Toivon, että ministeri Rehula ottaa jatkossa vakavasti SDP:n huolen vanhusten hoidon tasosta ja perehtyy tilanteeseen perinpohjin. Ympäripyöreillä puheilla ei auteta ympäripyöreitä päiviä tekevää hoitohenkilökuntaa, eivätkä ne lisää yhtään minuuttia siihen noin puoleentoista tuntiin, joka hoitajilla on jatkossa käytettävissä vuorokaudessa yhden vanhuksen kaikkeen hoivaan.

Mäkisalo-Ropponen muistuttaa, että hallituksen esittämä hoitajamitoituksen pudottaminen 0,4:ään tarkoittaisi konkreettisesti sitä, että 14 huonokuntoisen ja jatkuvaa apua tarvitsevan vanhuksen hoivayksikössä ilta- tai aamuvuorossa olisi jatkossa ainoastaan yksi hoitaja.

– Ei sellaisissa olosuhteissa voida mitenkään taata riittävän hyvää hoivaa ihmisille, vaikka hoitajat venyisivät miten tahansa. Jopa Valvira on ilmaissut huolensa tästä uudesta hallituksen linjasta. Ikäihmiset ansaitsevat parempaa.