Mäkisalo-Ropponen: Miksi valinnanvapautta ajetaan sote-uudistuksessa kuin käärmettä pyssyyn?

Merja Mäkisalo-Ropponen

SDP:n kansanedustaja, terveystieteen tohtori Merja Mäkisalo-Ropponen (sd.) ihmettelee sitä, miksi sote-uudistuksen tärkeimmäksi tavoitteeksi on nostettu valinnanvapaus. Viimeisimpänä Suomen Yrittäjät korostaa tätä omassa sote-lausunnossaan. Mäkisalo-Ropposen mukaan tämä osoittaa, että sote-uudistuksessa on hypätty pitkä loikka väärään suuntaan alkuperäisistä tavoitteista.

– Nyt pitäisi ottaa oppia erityisesti Ruotsin kokemuksista. Hallitus ajaa nyt Suomessa mallia, joka on Ruotsissa johtanut kustannusten nousuun sekä eriarvoisuuden kasvuun. Tuntuukin käsittämättömältä, miksi hallitus ajaa mallia, joka on vastoin sen omia tavoitteita. Nyt puhutaan niin kauaskantoisesta uudistuksesta, että hallituksen pitäisi ottaa järki käteen ja laittaa asiat tärkeysjärjestykseen.

Suomen Yrittäjät toteavat omassa sote-lausunnossaan, että  sote-lainsäädännön yksityiskohdat on arvioitava yrittäjyyden näkökulmasta. Suomen Yrittäjien mukaan sote-uudistuksen tärkein muutosvoima ja ulottuvuus on valinnanvapaus.

– Ei kai nyt sentään? Sote-uudistuksen tärkein tavoite on yhdenvertaisten palvelujen saatavuus eri puolella Suomea sekä eheät hoitoketjut. Ihmisten on päästävä hoitoon ja pallottelun luukulta toiselle on loputtava. Valinnanvapaus on tärkeä asia ja sitä tulee kehittää, mutta ei eheiden palveluketjujen ja integraation kustannuksella.

Myös kansalaisten keskuudessa sote-uudistuksen tavoitteista tärkeimpänä pidetään palveluiden sujuvuutta, peruspalveluiden vahvistamista ja yhdenvertaista saatavuutta. Vain joka viides väestöstä valitsee valinnanvapauden kolmen tärkeimmän tavoitteen joukkoon. Tulokset käyvät ilmi THL:n ja Tampereen yliopiston Valint-hankkeesta ja THL:n Uudistuvat sosiaali- ja terveyspalvelut -väestökyselystä. Selvityksien mukaan valinnanvapautta ja sote-palveluiden integraatiota on vaikeaa sovittaa yhteen.

– Valinnanvapaus ei ole uusi asia. Tälläkin hetkellä on valinnanvapautta ja kansalainen voi valita esimerkiksi terveysaseman ja hoitavan lääkärinsä. Hallituksen mallilla ei ole kannatusta asiantuntijoiden, kansalaisten eikä myöskään monien pienten terveysalan yrittäjien keskuudessa.