Mäkisalo-Ropponen: Koordinaatioryhmän sosiaali- ja terveyspalvelulinjaukset – hyvää tästä tulee!

Pääministeri Jyrki Kataisen (kok.) asettama kunta- ja sote-koordinaatioryhmä sai tänään valmiiksi sosiaali- ja terveyspalveluita koskevat linjauksensa. Ryhmä esitti, että kunta- ja sosiaali- ja terveyspalvelurakenteen uudistus perustuu vahvoihin peruskuntiin, jotka muodostuvat luontaisista työssäkäynti- ja asiointialueista. Kuntaperusteinen malli on demokraattinen ja tehokas. Palvelut järjestetään pääsääntöisesti vastuukuntamallilla, jolloin sosiaali- ja terveydenhuolto ei eriydy omaksi erillishallinnokseen siten kuin kuntayhtymässä.

– Nyt kriteerit sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämiselle on luotu ja kunnilla on mahdollisuus tehdä omat sovelluksensa. Kysymyshän on prosessista, joka jatkuu välivaiheiden kautta. Hyvää tästä tulee, toteaa kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd). Totuushan on, että sosiaali- ja terveyshuoltoon on tehtävä muutoksia, sillä nykyisellä järjestelmällä emme voi jatkaa. Perusterveydenhuollon toimimattomuus on johtanut sekä erikoissairaanhoidon paisumiseen että sosiaali- ja terveydenhuollon toimintojen yksityistämiseen.

– Tärkeät tavoitteet – lähipalveluiden ja perustason sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden kehittäminen ja sosiaali- ja terveydenhuollon integrointi – voidaan toteuttaa, kun saamme riittävän tukevat hartiat. Tämän mahdollistaa nyt tehdyt linjaukset sekä vastuukuntamalli, Mäkisalo-Ropponen jatkaa. Perustason sosiaali- ja terveydenhuolto saadaan myös houkuttelevaksi työpaikaksi ammattilaisille. Suurempaan yksikköön on helpompi saada ammattitaitoista henkilökuntaa, koska työnkuvia voidaan laatia yksilöllisemmin ja työolosuhteet ovat usein inhimillisemmät.