Mäkisalo-Ropponen ja Tainio: Kenen valinnanvapautta sairausvakuutus tukee?

Ministeri Paula Risikko totesi eilen pidetyssä ”Sairausvakuutus 50 vuotta” -juhlaseminaarissa sairausvakuutuksen olevan tärkeä potilaan valinnanvapauden mahdollistaja tulevaisuudessakin.

– Valinnanvapaus on kannatettava asia, mutta kenen rahoilla tätä valinnanvapautta edistetään, kysyvät SDP:n kansanedustajat Merja Mäkisalo-Ropponen ja Hanna Tainio.

Helmikuussa julkaistiin tutkimus, jossa selvitettiin tuloryhmien eroja yksityislääkäripalveluiden käytössä. Palveluita käytettiin sitä enemmän, mitä suurituloisemmasta ryhmästä oli kyse. Palveluiden käyttö ei myöskään muuttunut, vaikka samaan aikaan lääkärien vastaanottopalkkiot nousivat reaalisesti 15 prosenttia eikä Kelan korvaustaksaa korotettu.

– Tutkimuksen tulosten perusteella voi tehdä sen päätelmän, ettei Kela-korvauksella ole merkittävää roolia varakkaiden henkilöiden hakeutumisessa yksityislääkäripalveluiden piiriin. Voidaan myös päätellä, että suurituloisilla on paremmat mahdollisuudet huolehtia omasta terveydestään ja että he asuvat useammin alueilla, joissa yksityisiä palveluja on tarjolla. Hyvä esimerkki valinnanvapauden terveydenhuollon kustannuksia lisäävistä vaikutuksista on hammashoito, toteaa Hanna Tainio.

Hallitus esitti rakennepoliittisen ohjelman toimeenpanossa, että aikuisten hammashuollon tarkastusväliä pidennetään kahteen vuoteen ja ympärivuorokautisesta päivystyksestä luovutaan. Säästöä kertyy näin 15 miljoonaa euroa. Asiantuntijoiden mukaan terveiden aikuisten, joiden suun terveydessä ei ole erityisiä riskitekijöitä, voi suun ja hampaiden tarkastusväli olla kolme – jopa viisi – vuotta. Hammaslääkärin tehtyä diagnoosin ja hoitosuunnitelman voi myös suuhygienisti suorittaa tarkastuksen.

– Julkisella puolella on helppo laatia toimintaa ohjaavat yhteiset kriteerit ja hoitosuositukset. Mutta miten käy yksityisellä puolella, jos potilas haluaakin tai lääkäri ehdottaa vuosittaista tarkastusta? Tehdäänkö se hänelle, vaikka se olisi ”turha”? Terveydenhuollon kokonaismenojen kannalta ongelma on se, että Kela maksaa korvauksia myös näistä turhista tarkastuksista, toteaa Mäkisalo-Ropponen.

– Jos tavoitteenamme on valinnanvapauden lisäämisen ohella kustannusten kuriin saaminen, meidän on edettävä kohti yksikanavarahoitusta, toteavat Mäkisalo-Ropponen ja Tainio lopuksi.