Mäkisalo-Ropponen ja Eskelinen: Koulutuspaikkojen lisäykset vahvistavat Itä-Suomen elinvoimaa

20.12.2021

-Tänään julkistetut korkeakoulujen aloituspaikkojen lisäykset ensi vuodelle vahvistavat merkittävällä tavalla Itä-Suomen elinvoimaa ja houkuttelevuutta, sanovat SDP:n kansanedustajat Merja Mäkisalo-Ropponen ja Seppo Eskelinen. Lisäyksillä vastataan myös yritysten työvoimapulaan, mutta myös luodaan yhä useammalle nuorelle polku korkeakouluopintojen pariin.

-Koulutuksen turvaaminen suuremmalle osalle ikäluokista on elintärkeää Suomen taloudellisessa menestyksessä ja myös vahvasti osana hallitusohjelmaa, kansanedustajat jatkavat.

Opetus- ja kulttuuriministeri Antti Kurvinen julkisti tänään hallituksen suunnitelman korkeakoulujen aloituspaikkojen lisäämiseksi ensi vuodelle noin 2300:lla. Itä-Suomen yliopiston aloituspaikkoja lisätään 126:lla ja Karelia-ammattikorkeakoulun paikkoja 25:llä. Itä-Suomen yliopiston lisäpaikat keskittyvät vahvasti tietojenkäsittelytieteen ja Karelia ammattikorkeakoulun lisäykset terveys- ja hyvinvointialle geronomien koulutukseen.

-Tietojenkäsittelyn koulutuksen vahvistaminen luo suoraan osaavia tekijöitä maakunnan yritysten tarpeisiin mutta myös edesauttaa pidemmän aikavälin tuottavuuden kehittämistä ja yritysten vahvistumista, Eskelinen sanoo.

-Väestön ikääntyessä tarve vanhustyön asiantuntijoille muun muassa ikäihmisten kokonaisvaltaisen toimintakyvyn vahvistamiseksi nousee tärkeään asemaan. Siksi päätös Karelia-ammattikorkeakoulun geronomien koulutuksen vahvistamiseksi on erittäin tervetullut, Mäkisalo-Ropponen päättää.