Mäkisalo-Ropponen iloitsee: Tasa-arvokysymykset vahvasti hallitusohjelmassa

8.6.2019

Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy nosti keväällä ennen vaaleja tasa-arvoasiat vahvasti pöydälle.

Suomi on monella mittarilla naisten ja miesten välisen tasa-arvon kehityksen kärkimaita, mutta meilläkin edelleen tietyt yhteiskunnalliset rakenteet ja ajattelutavat asettavat naiset monessa suhteessa miehiä eriarvoiseen asemaan.

Tämä näkyy muun muassa siinä, että Maailman talousfoorumin tasa-arvo indeksillä Suomi on jäämässä jälkeen muista pohjoismaista sukupuolten tasa-arvon edistämisessä.

– Erityisesti tehyläisenä iloitsen siitä, että hallitusohjelma vastaa hyvin Tehyn tavoitteisiin, sanoo Merja Mäkisalo-Ropponen.

– Nykyisen hallitusohjelman ero edelliseen on, ettei edellisessä tasa-arvoa tuotu esille, eikä palkkatasoa-arvoa ei mainittu lainkaan. Asioiden sivuun jääminen näkyi siinä, että eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta joutui jatkuvasti mietinnöissään huomauttamaan heikosti tehdyistä sukupuolivaikutusten arvioinneista, toteaa Mäkisalo-Ropponen.

– Nyt ollaan käännytty kulkemaan oikeaan suuntaan. Hallitus myös haluaa edelleen vahvistaa yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen kanssa samapalkkaisuusohjelmaa, jolla edesautetaan toimia samapalkkaisuuden ja palkka-avoimuuden edistämiseksi sekä työelämän segregaation purkamiseksi, iloitsee joensuulainen Mäkisalo-Ropponen.