Mäkisalo-Ropponen iloitsee: Joensuu INKA-ohjelman veturiksi

Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) ilmoitti tänään valinneensa viisi pääteemaa ensi vuonna alkavaan innovatiiviset kaupungit ns. INKA-ohjelmaan ja teemojen vetovastuulliset kaupungit, jotka ovat Joensuu, Oulu, Vaasa, Tampere ja Jyväskylä. Ohjelma on voimassa 2014 – 2020, puolivälitarkastelun ollessa vuonna 2017. Ohjelmasta vastaa Tekes.

Kansanedustaja, Joensuun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd.) otti erittäin iloisena vastaan uutisen Joensuun valinnasta yhdeksi viidestä INKA-ohjelman vetureista.

– Tämä on suuri asia Joensuulle, Mäkisalo-Ropponen sanoo. Se todistaa luottamusta Joensuun kykyyn ja osaamiseen.

INKA-ohjelman pääteemoista, jotka ovat tulevaisuuden terveys, biotalous, kestävät energiaratkaisut, älykäs kaupunki ja uudistuva teollisuus sekä kyberturvallisuus, Joensuu on vastuussa biotaloudesta.

– Pohjois-Karjala on tunnustettu biotalouden kehittämisessä ja tutkimuksessa. Vahvan osaamisensa johdosta Joensuun valinta INKA-ohjelman veturiksi oli oikea, Mäkisalo-Ropponen painottaa.

– Ohjelma tuo Joensuulle resurssien lisäksi tarvittavaa vauhtia talouskasvulle ja uusia hankkeita, Mäkisalo-Ropponen toteaa.

INKA-ohjelman rahoitusta osoitetaan sekä keskittymän vetovastuussa olevalle kaupungille että myöhemmin valittaville kumppaneille. Valtion ja kaupunkien rahoituksen lisäksi innovaatiokeskittymien vahvistamiseen käytetään lisäksi tulevan EU:n rakennerahastokauden varoja.