Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Suomen talouden kirittämiseksi tarvitaan rohkeita uudistuksia ja reippaita, tulevaisuutta rakentavia investointeja. SDP tarjoaa hallitukselle puoliväliriihen alla eväitä, millä taloustavoitteita on mahdollista saavuttaa ja talouden menopaineisiin voidaan vastata, eikä lisäleikkauksiin tarvitse ryhtyä.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Uusia ajatuksia, näkökulmia, elämyksiä, ravistelua, tietoa ja taitoa. Nautitaan joko diginä tai perinteisesti ja annostellaan runsaalla kädellä - kirjallisuuden ilo kuuluu meille kaikille! Ajatuksia herättävää kirjan ja ruusun päivää!Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Ikäihmisten laadukas hoito ei toteudu tällä hetkellä kaikkialla, ja jopa kaltoinkohtelu on todellinen ongelma. Alalle opiskeleville pitää ensi tilassa palauttaa soveltuvuuskokeet, joka karsii soveltumattomat pois jo pääsykoevaiheessa. Tämän lisäksi on syytä käydä laaja keskustelu siitä, mitä laadukas hoito pitää sisällään. Säästöjä vanhustenhoito ei kestä enää ollenkaan.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Tänään marssittiin tieteen ja tutkimuksen puolesta niin Helsingissä kuin monessa muussakin kaupungissa ympäri maailmaa. Tässä maailmanajassa, kun tutkijoiden maastamuutto kiihtyy jatkuvasti, koulutuksen ja tutkimuksen resursseja leikataan ja tieteen merkitystä kyseenalaistetaan, on meidän puolustettava entistä hanakammin sivistystä, koulutusta, tiedettä ja tutkimusta. Parempaa yhteiskuntaa ei rakenneta mututuntumalla vaan tutkittuun tietoon nojaten. Let's March for Science!Sosialidemokraatit SDP

SDPshared video on Instagram

Tänään marssittiin tieteen ja tutkimuksen puolesta niin Helsingissä kuin monessa muussakin kaupungissa ympäri maailmaa. Tässä maailmanajassa, kun tutkijoiden maastamuutto kiihtyy jatkuvasti ja koulutuksen ja tutkimuksen resursseja leikataan, on meidän puolustettava entistä hanakammin sivistystä, koulutusta, tiedettä ja tutkimusta. Parempaa yhteiskuntaa ei rakenneta mututuntumalla vaan tutkittuun tietoon nojaten. Let's march for science! #marchforscience #tiedemarssi #tiede #tutkimus #tutkija #tutkijatsosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Miapetra Kumpula-Natri muistuttaa, että sisäilmaongelmista kärsiviä kouluja voitaisiin korjata EU:sta saatavien tukirahojen avulla. Rahaa pitää vain osata ja viitsiä hakea.Sosialidemokraatit SDP

Mäkisalo-Ropponen huolissaan ammatillisen koulutuksen opetushenkilökunnan jaksamisesta

Merja Mäkisalo-Ropponen

SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen on huolissaan ammatillisen koulutuksen opetushenkilökunnan jaksamisesta. Mäkisalo-Ropponen kertoo saaneensa kymmeniä yhteydenottoja ammatillisissa oppilaitoksissa työskenteleviltä opettajilta, jotka ovat huolissaan omasta jaksamisestaan hallituksen rajujen koulutusleikkausten seurauksena.

─ Yksin tänä vuonna hallitus leikkaa ammatillisesta koulutuksesta ennätysmäiset 190 miljoonaa euroa. Leikkaukset näkyvät karulla tavalla ammatillisten oppilaitosten arjessa. Leikkausten aiheuttamat opettajien vähennykset sekä opetusryhmien kasvattamiset ovat johtaneet yksittäisten opettajien työmäärän voimakkaaseen kasvuun. Uupumus ja stressi vain kasaantuvat, kun sairaslomien ajalle ei palkata sijaisia, Mäkisalo-Ropponen kertoo.

Mäkisalo-Ropposen mielestä hallituksen tulisikin nyt herätä niihin vaikutuksiin, joita sen tekemät leikkaukset oppilaitosten arjessa ovat johtaneet. Viisautta on perua oma päätös silloin, kun sen vaikutukset ilmenevät erittäin kielteisiksi. Mäkisalo-Ropponen muistuttaa, että hallitus on aikaisemminkin peruuttanut päätöksiään paljon pienemmissäkin asioissa.

─ On selvää, että ammatillisen koulutuksen reformi tarvitaan. Mutta se tulee toteuttaa koulutuksen kehittämisen näkökulmasta. Nyt hallitus ajaa reformia läpi säästöt edellä. Koko uudistuksen onnistuminen perustuu siihen, että opetushenkilöstö pidetään mukana. Jos heidät ajetaan täysin ahtaalle, putoaa samalla motivaatio reformien läpivientiin ja toimeenpanoon, Mäkisalo-Ropponen päättää.