Mäkisalo-Ropponen huolissaan ammatillisen koulutuksen opetushenkilökunnan jaksamisesta

Merja Mäkisalo-Ropponen

SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen on huolissaan ammatillisen koulutuksen opetushenkilökunnan jaksamisesta. Mäkisalo-Ropponen kertoo saaneensa kymmeniä yhteydenottoja ammatillisissa oppilaitoksissa työskenteleviltä opettajilta, jotka ovat huolissaan omasta jaksamisestaan hallituksen rajujen koulutusleikkausten seurauksena.

─ Yksin tänä vuonna hallitus leikkaa ammatillisesta koulutuksesta ennätysmäiset 190 miljoonaa euroa. Leikkaukset näkyvät karulla tavalla ammatillisten oppilaitosten arjessa. Leikkausten aiheuttamat opettajien vähennykset sekä opetusryhmien kasvattamiset ovat johtaneet yksittäisten opettajien työmäärän voimakkaaseen kasvuun. Uupumus ja stressi vain kasaantuvat, kun sairaslomien ajalle ei palkata sijaisia, Mäkisalo-Ropponen kertoo.

Mäkisalo-Ropposen mielestä hallituksen tulisikin nyt herätä niihin vaikutuksiin, joita sen tekemät leikkaukset oppilaitosten arjessa ovat johtaneet. Viisautta on perua oma päätös silloin, kun sen vaikutukset ilmenevät erittäin kielteisiksi. Mäkisalo-Ropponen muistuttaa, että hallitus on aikaisemminkin peruuttanut päätöksiään paljon pienemmissäkin asioissa.

─ On selvää, että ammatillisen koulutuksen reformi tarvitaan. Mutta se tulee toteuttaa koulutuksen kehittämisen näkökulmasta. Nyt hallitus ajaa reformia läpi säästöt edellä. Koko uudistuksen onnistuminen perustuu siihen, että opetushenkilöstö pidetään mukana. Jos heidät ajetaan täysin ahtaalle, putoaa samalla motivaatio reformien läpivientiin ja toimeenpanoon, Mäkisalo-Ropponen päättää.