Tytti Tuppurainenshared image on Instagram

Terveisiä Maltalta! Viikon päästä maassa vaalit, ja Joseph Muscatin johtama työväenpuolue on voimissaan. Kampanjointi näkyy kaikkialla, ja tunnelma on korkealla. Labour on pitänyt liberaalia uudistuspolitiikkaa yllä, minkä soisi inspiroivan meilläkin. Tänään on Juhana Vartiaisen syntymäpäivä, ja sain tarjota hänelle aitoa demaritunnelmaa. 👍 Malta on kaunis, historian kyllästämä maa. Tänään täällä alkaa parlamenttien EU-valiokuntien kokous COSAC. Hienoa edustaa Suomea. #Malta #EU #Europe #politicstyttitup

Kristiina Salonenshared image on Instagram

Vierailin tänään Kamu-Tuvalla Raumalla. Tapasin siellä upean joukon kehitysvammaisia nuoria, jotka halusivat puhua mm. erityisnuorten mahdollisuudesta harrastaa, kaupungin liikenneyhteyksistä, Donald Trumpista ja koulukiusaamisesta. Fiksuja ja ajattelevia nuoria, jotka vierailevat kerran kuussa Kamu-tuvalla viikonlopun vietossa itsenäistymistä ohjaajien avulla harjoittelemassa. Olipa kiva vierailu! #satshp #kamu-tupakristiinasalonen

Ilmari Nurminenshared image on Instagram

Mulla on ollut joitain kuukausia pt @hannakatariinaseikola ja sopimus jatkuu ainakin pari vuotta vielä 😁Hanna on kyl huikee ja osaava tyyppi. Kaiken lisäksi meistä on tullut vielä ystäviäkin 😙Sattumalta molemmat on lähtenyt maailmalle vielä Sastamalasta. Tällä viikolla salilla kuultua: Mies: Hei nyt tonne salille ei voi mennä kun generaattorissa on vika, eli laitteisiin ei tuu virtaa. Mä: Häh?!? Me käytetään kyl lihasvoimaa... Mies: Aivan, no mä oon käsittänyt, että täällä jengi painaa napista ja kone laittaa lihakset liikkeelle. Mä: haha 😂nurminenilmari

Tytti Tuppurainenshared image on Instagram

Aamu sarastaa Hietaniemen hautausmaalla. - Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin. Presidentti Mauno Koivistotyttitup

Mäkisalo-Ropponen huolissaan ammatillisen koulutuksen opetushenkilökunnan jaksamisesta

Merja Mäkisalo-Ropponen

SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen on huolissaan ammatillisen koulutuksen opetushenkilökunnan jaksamisesta. Mäkisalo-Ropponen kertoo saaneensa kymmeniä yhteydenottoja ammatillisissa oppilaitoksissa työskenteleviltä opettajilta, jotka ovat huolissaan omasta jaksamisestaan hallituksen rajujen koulutusleikkausten seurauksena.

─ Yksin tänä vuonna hallitus leikkaa ammatillisesta koulutuksesta ennätysmäiset 190 miljoonaa euroa. Leikkaukset näkyvät karulla tavalla ammatillisten oppilaitosten arjessa. Leikkausten aiheuttamat opettajien vähennykset sekä opetusryhmien kasvattamiset ovat johtaneet yksittäisten opettajien työmäärän voimakkaaseen kasvuun. Uupumus ja stressi vain kasaantuvat, kun sairaslomien ajalle ei palkata sijaisia, Mäkisalo-Ropponen kertoo.

Mäkisalo-Ropposen mielestä hallituksen tulisikin nyt herätä niihin vaikutuksiin, joita sen tekemät leikkaukset oppilaitosten arjessa ovat johtaneet. Viisautta on perua oma päätös silloin, kun sen vaikutukset ilmenevät erittäin kielteisiksi. Mäkisalo-Ropponen muistuttaa, että hallitus on aikaisemminkin peruuttanut päätöksiään paljon pienemmissäkin asioissa.

─ On selvää, että ammatillisen koulutuksen reformi tarvitaan. Mutta se tulee toteuttaa koulutuksen kehittämisen näkökulmasta. Nyt hallitus ajaa reformia läpi säästöt edellä. Koko uudistuksen onnistuminen perustuu siihen, että opetushenkilöstö pidetään mukana. Jos heidät ajetaan täysin ahtaalle, putoaa samalla motivaatio reformien läpivientiin ja toimeenpanoon, Mäkisalo-Ropponen päättää.