Mäkisalo-Ropponen: Hoitajamitoituksen alentaminen olisi ollut julma leikkaus

Merja Mäkisalo-Ropponen

SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen on huojentunut siitä, että hallitus perääntyi suunnitelmistaan alentaa vanhusten hoitajamitoituksen alarajaa. Mäkisalo-Ropposen mukaan opposition, hoitajien ja vanhusten omaisten vastustus oli ratkaiseva voima, joka ajoi hallituksen perääntymään suunnitelmistaan.

─ Hoitajamitoituksen alentaminen hallituksen esittämällä tavalla olisi ollut julma leikkaus. Sen toteuttaminen olisi tarkoittanut vanhustenhoidon laadun merkittävää heikennystä. Myös vanhusten toimintakyvyn ylläpitäminen olisi tullut mahdottomaksi, mikä puolestaan olisi aiheuttanut paluun laitoskulttuuriin ja vanhusten turhaan vuodepotilaaksi joutumiseen, Mäkisalo-Ropponen toteaa.

Mäkisalo-Ropponen toivoo, ettei itsenäisyytensä juhlavuoden viettoon valmistautuvassa Suomessa enää nähtäisi vastaavaa näytelmää, jossa hallitus pelottelee itsenäisen Suomen rakentajia ja heidän omaisiaan tällaisella leikkauksella. Hallituksen pitäisi jatkossa jo ennen lakiesityksiä tarkoin pohtia, mitä sen omista esityksistä seuraa.

─ Vaikka hoitajamitoitus peruttiin, olen huolissani siitä, mitä tarkoittaa hallituksen aikomus uudelleen määritellä hoitajamitoitukseen laskettava henkilöstö. Muistiliiton puheenjohtajana haluan korostaa, että esimerkiksi muistisairautta ei voi hoitaa ihan kuka tahansa. Kuntouttava ja jokaisen voimavarat löytävä työskentely vaatii ammattitaitoa ja osaamista. Myös tähän asiaan hallitukselta odotetaan nyt vastausta, Mäkisalo-Ropponen päättää.