Mäkisalo-Ropponen: Hallitus säästää pienentämällä henkilöstömitoituksia

Merja Mäkisalo-Ropponen

SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropposen mukaan hallituksen päätös pienentää vanhusten hoidon mitoituksesta on pelkästään säästöpäätös.

– Sille ei löydy mitään muuta perustelua eikä yksikään asiantuntija sitä kannata. Hallitus on antanut tälle toimenpiteille hintalapuksi 25 miljoonaa euroa. Säästö syntyy vähentämällä 20 prosenttia vanhustenhoidon henkilöstöä hoito- ja hoivakodeista. On pakko kysyä, onko hallitus kadottanut kaiken inhimillisyyden, kun kaikkein eniten apua tarvitsevien kuntoutuksen, hoidon ja hoivan laadusta ollaan valmiit tinkimään.

– Pitkässä juoksussa säästöäkään ei synny, sillä omatoimisuutta tukevan ja kuntouttavan hoitotyön toteuttaminen edellyttää riittävää henkilökuntaa. Jos työvuorossa on vain yksi hoitaja neljäätoista asukasta kohden, ei kuntouttavasta hoidosta voi puhua. Aktiivisuuden puute johtaa nopeasti vuodepotilaaksi joutumiseen. Juuri kun olemme saaneet purettua vuodeosastoja, niin nyt olemme taas tekemässä turhan takia vuodepotilaita ja palaamassa laitoskulttuuriin.

– Kysymys on myös hoiva-alan houkuttelevuudesta. Kuka haluaa jatkossa tällaiseen pakkotahtiseen työhön, jossa ei ole mahdollisuutta tehdä työtään kunnolla ja omia eettisiä periaatteita noudattaen. Eräs hoitaja kirjoitti minulle: ”En edes uskalla ajatella töihin tulemista, jos mitoitus tästä laskee. Nyt on jo koko ajan huono omatunto ja syyllisyys, kun ei ennätä tehdä niin hyvin kuin osaisi ja haluaisi.”

– Toivon todella, että hallitus peruisi tämän epäinhimillisen säästöpäätöksen!