Mäkisalo-Ropponen: Hallitus peruu jälleen päätöksiään, onko seuraavaksi vuorossa hoitajamitoitus?

Merja Mäkisalo-Ropponen

SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen on tyytyväinen hallituksen päätökseen olla poistamatta yli 75-vuotiaita vammaisia vammaispalvelulain piiristä.

– Kiitän ministeri Rehulaa tämän jo syntyessään käsittämättömän esityksen perumisesta. Onhan se ihan naurettava ajatus, että maagisessa 75 vuoden iässä vammaisuus yhtäkkiä häviäisi ihmisestä. Tosiasia on, että henkilökohtaisesti räätälöidyn avun tarve usein vain kasvaa iän karttuessa. Samalla toivon, että kun peruutettuja päätöksiä alkaa kasaantua sormet ja varpaat kattava luku, hallitus valmistelisi jatkossa lakiesityksensä huolellisemmin. Tällainen menettely on yhteisten resurssien haaskausta taloudellisesti niukkoina aikoina.

– Toivottavasti hallitus peruu pikaisesti myös vanhustenhoidon hoitajamitoituksen heikentämisen. Ministeri Rehula voi mennä lukupuheiden taakse, mutta tosiasia on, ettei 0,4-mitoitus takaa inhimillistä elämää ja toimintakykyä ylläpitävää hoitoa.

Mäkisalo-Ropposen mukaan 0,4-mitoituksella ollaan menossa takaisin kohti laitoskulttuuria, jossa ikäihmisiltä tehdään turhan takia vuodepotilaita.

– Jos yksi hoitaja on hoitamassa 14 runsaasti arjessaan apua tarvitsevaa ikäihmistä, niin terve järkikin sanoo, ettei hän pysty huolehtimaan edes perustarpeiden tyydyttämisestä. Miten hoituvat ruokailut ja vessareissut, pukemiset ja lääkkeiden antamiset tällaisessa työvuorossa?

– Jokaisella on oikeus kotiin ja kodinomaiseen asumiseen. Laitoskulttuurin purkamista on tietoisesti tehty yli 10 vuotta ja nyt hallitus haluaa palata takaisin menneisyyteen.