Mäkisalo-Ropponen: Hallitus laiminlyö investoinnit hyvinvointitalouteen

Merja Mäkisalo-Ropponen

SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen pitää kestämättömänä hallituksen tapaa laiminlyödä täysin investoinnit hyvinvointitalouteen.

Mäkisalo-Ropposen mukaan hyvinvointi ja talous tukevat toisiaan. Investoinnit hyvinvointiin – kuten palveluihin ja koulutukseen – vahvistavat yhteiskunnan perusrakenteita ja turvaavat pohjan tulevaisuuden talouskasvulle. Kestävän kehityksen perusedellytys on satsaukset hyvinvointiin sekä se, että kaikki pidetään mukana.

─ Hyvinvointi-investoinnit tukevat taloudellista toimeliaisuutta ja ovat siten kestävän talouskasvun edellytyksiä. Esimerkiksi maksuton päivähoito sekä pitkäaikaistyöttömien aseman parantaminen ovat investointeja hyvinvointitalouteen, jotka maksaisivat itsensä moninkertaisesti takaisin tulevina vuosina. Erityisesti taloudellisesti vaikein aikoina tällaisiin investointeihin olisi järkevää ryhtyä, Mäkisalo-Ropponen esittää.

Eduskunta käsitteli keskiviikkona hallituksen selontekoa YK:n kestävän kehityksen toimenpideohjelma Agenda 2030 –toimeenpanosta. Mäkisalo-Ropponen totesi käyttämässään sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän ryhmäpuheessa, että selonteko olisi tarjonnut hallitukselle mahdollisuuden pohtia hyvinvoinnin ja talouden suhdetta laajemminkin.

─ Me sosialidemokraatit olemme pitäneet esillä hyvinvointitaloutta ja tarvetta siihen liittyvään laaja-alaiseen pohdintaan. Nyt hallitus jättää käyttämättä tärkeän mahdollisuuden hyvinvointi-investointien arvioinnille ja pohjustamiselle, Mäkisalo-Ropponen päättää.