Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Tänään MOT-ohjelmassa puhutaan kilpailuttamisesta ja sen vaikutuksesta vammaisten ihmisten arkeen. Miltä tuntuisi jos kotona ei saisi päättää arkiasioista? Entä jos kilpailutus pakottaisi muuttamaan pois kotoa? Uusi hankintalaki on tuonut mukanaan paljon ongelmia ja huolta vammaisille ihmisille ja heidän läheisilleen. Me haluamme, että vammaisten ihmisten palvelut rajataan kilpailutuksen ulkopuolelle. Jaa kuva, jos olet samaa mieltä!Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Kristiina Salonen esittää pääministerille vakavan vetoomuksen, ettei neuvolapalveluita ulotettaisi pakkoyhtiöittämisen piiriin: "Säästäkää neuvolat. Se on suomalaislasten tasa-arvon perusta. Kouluterveydenhuolto on jo poistettu soten markkinamallista. Nyt pois on saatava vielä neuvolat." Jos olet samaa mieltä Kristiinan kanssa, jaa viesti eteenpäin.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared note on Facebook

Lue SDP:n Helsingin pormestariehdokkaan Tuula Haataisen tarina tuusniemeläisestä tytöstä ministeriksi, apulaiskaupunginjohtajaksi, kaupunginvaltuutetuksi ja kansanedustajaksi. Tässä kattavassa ja koskettavassa jutussa Tuula kertoo elämäntarinansa lisäksi myös mietteitään muun muassa äitiydestä, perheestä, tasa-arvosta ja tämän päivän politiikasta.Sosialidemokraatit SDP

Mäkisalo-Ropponen: Hallitus laiminlyö investoinnit hyvinvointitalouteen

Merja Mäkisalo-Ropponen

SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen pitää kestämättömänä hallituksen tapaa laiminlyödä täysin investoinnit hyvinvointitalouteen.

Mäkisalo-Ropposen mukaan hyvinvointi ja talous tukevat toisiaan. Investoinnit hyvinvointiin – kuten palveluihin ja koulutukseen – vahvistavat yhteiskunnan perusrakenteita ja turvaavat pohjan tulevaisuuden talouskasvulle. Kestävän kehityksen perusedellytys on satsaukset hyvinvointiin sekä se, että kaikki pidetään mukana.

─ Hyvinvointi-investoinnit tukevat taloudellista toimeliaisuutta ja ovat siten kestävän talouskasvun edellytyksiä. Esimerkiksi maksuton päivähoito sekä pitkäaikaistyöttömien aseman parantaminen ovat investointeja hyvinvointitalouteen, jotka maksaisivat itsensä moninkertaisesti takaisin tulevina vuosina. Erityisesti taloudellisesti vaikein aikoina tällaisiin investointeihin olisi järkevää ryhtyä, Mäkisalo-Ropponen esittää.

Eduskunta käsitteli keskiviikkona hallituksen selontekoa YK:n kestävän kehityksen toimenpideohjelma Agenda 2030 –toimeenpanosta. Mäkisalo-Ropponen totesi käyttämässään sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän ryhmäpuheessa, että selonteko olisi tarjonnut hallitukselle mahdollisuuden pohtia hyvinvoinnin ja talouden suhdetta laajemminkin.

─ Me sosialidemokraatit olemme pitäneet esillä hyvinvointitaloutta ja tarvetta siihen liittyvään laaja-alaiseen pohdintaan. Nyt hallitus jättää käyttämättä tärkeän mahdollisuuden hyvinvointi-investointien arvioinnille ja pohjustamiselle, Mäkisalo-Ropponen päättää.