Mäkisalo-Ropponen: Hallitus ei välitä pitkäaikaistyöttömistä

Merja Mäkisalo-Ropponen

Pitkäaikaistyöttömiä on lähes 20 000 enemmän kuin viime vuonna tähän aikaan.

Kansanedustaja, työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan jäsen Merja Mäkisalo-Ropposen mukaan on käsittämätöntä, että hallitus tässä tilanteessa vähentää työllisyysmäärärahoja. Työttömyyden hoidossa asiakaskunta on jakautunut niihin, joihin kohdistetaan tehokkaita toimenpiteitä ja niihin, jotka syrjäytyvät tai pikemminkin syrjäytetään työelämästä pysyvästi.

– Ihmettelen, miten meillä on varaa ajaa ihmisiä pysyvästi työmarkkinoiden ulkopuolelle.

– Viime kaudella Lauri Ihalaisen johdolla toteutettujen kuntakokeilujen seurantaraportti on ilmestynyt ja sen johtopäätöksissä todetaan, että kokeilua on jatkettava pikaisesti, sillä kokeilujen tulokset olivat rohkaisevia erityisesti pitkäaikaistyöttömien elämänhallinnan ja työllistymisen näkökulmista.

– Hallitus linjasi myös hallitusohjelmassa, että vaikeimmin työllistyvien järjestämisvastuu siirretään kuntiin kokeilujen kautta. Asia ei ole edennyt. Kunnissa kuntakokeilussa aikaansaatu kehittäminen on pysähtynyt ja hankkeita ajettu alas, kun ei tiedetä hallituksen jatkosuunnitelmia.

Mäkisalo-Ropponen muistuttaa, että työministeri Lindström totesi kyselytunnilla, että nyt on panostettava tehokkaisiin ja vaikuttaviin työllistämismalleihin.

– Kuntakokeilussa näitä malleja löydetty ja siksi onkin syytä kysyä miksi hallitus ei tee mitään? Kenties syy löytyy Sampo Terhon (ps.) viime kyselytunnilla käyttämästä puheenvuorosta, jossa hän totesi, ettei tempputyöllistämiseen kannata panostaa.

– Perussuomalaiset ovat ilmeisesti sitä mieltä, että pitkäaikaistyöttömiin kohdistuvat toimenpiteet ovat tempputyöllistämistä ja tämän ihmisryhmän voi unohtaa ja jättää oman onnensa nojaan. Tämä on todella surullista.