Mäkisalo-Ropponen: Hallitus ei arvosta eläkeläisiä

Merja Mäkisalo-Ropponen

Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen arvostelee hallituksen toimia, jotka kohdistuvat kohtuuttomalla tavalla eläkeläisiin ja ikäihmisiin.

Hän sanoo SDP:n eduskuntaryhmän ryhmäpuheessa, että ikäihmiset ja eläkeläiset ovat valtava voimavara. He ansaitsevat täyden arvostuksemme. Tämä ei kuitenkaan näy hallituksen politiikassa mitenkään. Hallitus leikkaa eläkeläisten toimeentulosta ja arjen palveluista monella tavalla.

– Moni ikäihminen on tullut minulta viime päivinä kysymään, miten tässä pärjää, kun rahat eivät jatkossa riitä edes välttämättömiin menoihin. On epäinhimillistä, että ikäihmisen pitää valita ostaako ruokaa vai lääkkeitä. Ehkä tökeröin hallituksen teoista on eläkkeensaajan asumistuen lakkauttaminen, mikä pienentää asumisen tukea jopa 70 prosentilla tuen saajista.

Sosialidemokraattien Merja Mäkisalo-Ropponen toteaa, että hallitus kurittaa eläkkeensaajia leikkaamalla etuuksia ja korvauksia, nostamalla asiakasmaksuja ja heikentämällä palveluita. Mutta tämäkään ei riitä. Lisäksi hallitus aikoo saattaa eläkeläisten verotuksen huonompaan asemaan kuin palkansaajilla.

– Keskimääräistä, 1 500 euron kuukausieläkettä saavalle henkilölle jää käteen joka kuukausi yli 20 euroa vähemmän kuin saman verran palkkatuloa saavalle. Tämä tekee yli 250 euroa vuodessa. Ihmiset kokevat tällaisen kohtelun epäreiluksi. Vaikuttaa siltä, ettei hallitus piittaa vähääkään verotuksen oikeudenmukaisuudesta.

Sosialidemokraatit kannattavat hallitukselle esitettyä epäluottamuslausetta.