Mäkisalo-Ropponen: Hallituksen leikkaukset aiheuttavat pysyvää eläkeläisköyhyyttä

SDP:n joensuulainen kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen kummeksuu hallituksen eläkeläisiin kohdistuvia rajuja leikkauksia.

– Kelan asiantuntijoiden mukaan Suomessa saattaa olla jopa 50 000 eläkeläistä, joiden kuukausitulot tippuvat hallituksen toimenpiteiden seurauksena jopa 100-200 eurolla. Lisäksi on kymmeniä tuhansia, joiden tulot tippuvat 50-100 eurolla. Suurin osa näistä eläkeläisistä joutuu siirtymään pysyvästi toimeentulotuen varaan.

Toimeentulotuen pitäisi olla aina vain tilapäinen ratkaisu äkillisesti syntyneeseen vaikeaan elämäntilanteeseen.

– Nyt tehtävillä leikkauksilla aiheutetaan pysyvää eläkeläisköyhyyttä. Pieni korotus takuueläkkeeseen ei riitä läheskään korvaamaan suunnitteilla olevia leikkauksia ja maksujen korotuksia.

Mäkisalo-Ropponen vetoaa hallitukseen, että se vielä kertaalleen harkitsisi muita vaihtoehtoja.

– Tämä on erittäin epäinhimillinen tapa tehdä talouden sopeutustoimenpiteitä. Voidaan kysyä myös, mistä tulevat säästöt, jos toimeentulotukimenot puolestaan kasvavat?