Mäkisalo-Ropponen: Attendo säästää hoidon laadun ja potilasturvallisuuden kustannuksella

Merja Mäkisalo-Ropponen

Kansanedustaja, terveystieteiden tohtori Merja Mäkisalo-Ropponen on todella hämmästynyt siitä, että Attendo on päättänyt yt-neuvottelujen tuloksena lakkauttaa vastaavan sairaanhoitajan tehtävät ikäihmisten palveluista.

– Olen todella pöyristynyt tästä päätöksestä, jossa selkeästi näkyy, ettei Attendo ole kiinnostunut hoidon laadusta, potilasturvallisuudesta tai työntekijöiden hyvinvoinnista. Tärkeämpää on eurot.

Mäkisalo-Ropponen ihmettelee päätöstä, jonka mukaan vastaavan hoitajan tehtävät lakkautetaan ja jaetaan osittain yksikönjohtajille. Kansanedustajan mukaan esimerkiksi lääkehoidon toteutumisen valvontaa ei ole mahdollista toteuttaa tällaisella järjestelyllä, sillä yksikön johtajien toimipisteet saattavat sijaita kaukana toisistaan.

– Kysymys on hoidon laadusta. Jokainen hoitoyhteisö tarvitsee lähiesimiehen, jonka tehtäviin kuuluu toiminnan kokonaislaadun valvonta ja varmistaminen sekä työyhteisön toimivuudesta huolehtiminen. Vastaava hoitaja on toiminut juuri tässä tehtävässä. Johtaja, jolla on vastattavanaan useita työyhteisöjä ei pysty tekemään lähiesimiestyötä.

Vastaaville sairaanhoitajille tarjotaan irtisanomisen vaihtoehdoksi sairaanhoitajan työtä tai muuta työtä. Uusi työmahdollisuus ei kuitenkaan vastaa palkkaukseltaan entisiä tehtäviä.

– Tämä on selkeä palkkojen alennus. Ei ihme, että sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset ovat huolissaan sote-uudistuksesta. Tällainen toiminta voi yleistyä jatkossa. Tällä tavalla yksityiset isot firmat saavat poljettua hintoja alas. Koska jonkun on joka tapauksessa vastattava kokonaisuudesta, tämä Attendon päätös todennäköisesti tarkoittaa käytännössä sitä, että työnantaja edellyttää entisten vastaavien sairaanhoitajien tekevän samaa työtä kuin ennenkin, mutta pienemmällä palkalla.