Mäkisalo-Ropponen: Asumistuen suojaosuus koskemaan myös eläkeläisten asumistukea

Merja Mäkisalo-Ropponen

Yleiseen asumistukeen on säädetty 1.9.2015 alkaen 300 euron suojaosuus eli niin sanottu ansiotulovähennys, jolloin ihminen voi ansaita pieniä tuloja menettämättä asumistukea. Jos ruokakunta saa esimerkiksi 1 000 euroa palkkaa, tästä huomioidaan 700 euroa tulona. Tällä kannustetaan ottamaan vastaan vähäistä ja lyhytkestoista työtä.

Suojaosuus ei kuitenkaan koske eläkeläisten asumistukea. Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd.) kysyi kirjallisessa kysymyksessään (KK 361/2015), miksi asumistuen suojaosuus ei koske eläkeläisten asumistukea ja onko tämä hallituksen mielestä oikeudenmukaista ja järkevää?

– On vaikea keksiä mitään hyvää syytä, miksi suojaosaa ei olisi myös eläkeläisten asumistuen puolella, jolloin se kohtelisi tasapuolisesti kaikkia asumistuen saajia. Asia koskee monia ikääntyneitä eläkeläisiä, jotka on nyt asetettu eriarvoiseen asemaan yleisen asumistuen saajiin nähden.

Kirjallisen kysymyksen vastauksessaan ministeri Mäntylä toteaa, että vanhuuseläkkeellä olevien työssäkäynnin lisääminen ei ole ensisijainen tavoite. Mäkisalo-Ropponen kuitenkin toteaa, että olisi tärkeää mahdollistaa vähäinen työnteko myös eläkkeensaajille, koska asumiskustannukset kallistuvat erityisesti suurissa kaupungeissa ja hallitus myös omilla toimilla korottaa monia maksuja ja kiristää eläkkeensaajien toimeentuloa.

– Hallitus ei tue eläkeläisten työntekoa. Erityisesti tämä koskee vuokralla asuvia pienituloisia eläkeläisiä. Moni ikäihminen haluaisi kerätä hieman sivutuloja kohentaakseen elintasoaan kustannusten noustessa menettämättä heti asumistukea. Pienien töiden tekeminen olisi hyvä asia myös toimintakyvyn ylläpitämisen kannalta ja tukisi ikäihmisen sosiaalista elämää. Yksinäisyys vähenee, kun on mahdollisuus piipahtaa työyhteisössä. Työntekoon kannustaminen olisi monessa mielessä järkevää. Tästä hyötyisi koko yhteiskunta.

– Tämä on verolinjan lisäksi hyvä esimerkki siitä, miten hallitus asettaa eläkeläiset eriarvoiseen asemaan suhteessa palkansaajiin. Tänä vuonna eläkkeensaajat eivät saa samoja veronalennuksia kuin palkansaajat, jolloin käteen jäävä tulo on eläkkeensaajilla pienempi kuin palkansaajilla. Tähän eriarvoistavaan linjaan pitää saada muutos.