Mäkisalo-Ropponen alleviivaa:Tekoälystä tukiäly

SDP:n ryhmäpuheenvuoron valtioneuvoston tulevaisuusselonteon toisen osan, Ratkaisuja työn murroksessa, lähetekeskustelussa käyttänyt Merja Mäkisalo-Ropponen alleviivasi vielä salikeskustelun debatissa tekoälyn määrittämisen tärkeyttä.

– Tekoäly-käsitteen sijasta voisi käyttää käsitettä tukiäly, niin että muistaisimme digitalisaation olevan ihmistä varten eikä sitä saa käyttää ihmistä vastaan. Eettistä keskustelua tarvitaan lisää.

Tulevaisuusselonteon sivulla 40 on toteamus, jonka mukaan: ”Ihmisten palveluiden pariin ohjaamisessa voitaisiin tulevaisuudessa yhdistää sosiaalisen median tuottamaa tietoa yksilön sosiaalisten suhteiden määrästä, lääkärin dataa painoindeksistä ja suvun terveyshistoriasta, tulorekisterin tietoa toimeentulosta ja kaupan dataa ruokaostoksista. Näiden tietojen avulla voitaisiin ennakoida ja ennaltaehkäistä yksilöiden terveysongelmia.”

Tulevaisuusvaliokunnan varapuheenjohtaja Mäkisalo-Ropposen mielestä tällainen tulevaisuuskuva kuulostaa pelottavalta. – Eettisyys ja tietosuoja ovat unohtuneet kokonaan. Näihin on valiokuntakäsittelyssä paneuduttava huolella, ettei tekoäly-huumassa ihmistä ja perusoikeuksia unohdeta.