Maakohtainen veroraportointi etenee: ”Merkittävä edistysaskel”, ministerit iloitsevat

EU:n kilpailukykyneuvosto käsitteli tänään epävirallisessa videokokouksessaan maakohtaista veroraportointia. Esitykselle saatiin vihdoin enemmistön tuki ja suurlähettiläiden Coreperin tehtyä muodollisen päätöksen neuvottelut EU-parlamentin kanssa voivat käynnistyä.

– Kilpailukykyneuvoston linjaus on merkittävä edistysaskel läpinäkyvyyden lisäämisessä ja veronkierron kitkemisessä, jota Suomi ajoi EU-puheenjohtajuuskaudellaan, ministerineuvostossa Suomea edustava työministeri Tuula Haatainen iloitsee.

– Veronkierto on merkittävä globaali ongelma, joka vääristää kilpailua ja rapauttaa hyvinvointivaltiota. Tarvitsemme lisää avoimuutta, jotta veronkiertoa voidaan tehokkaasti kitkeä. Komissio valmisteli ehdotuksensa maakohtaiseksi veroraportoinniksi, kun Panaman paperit ja Luxleaksinä tunnetut tiedot veronkierrosta tulivat julkisuuteen vuonna 2016. Oli korkea aika edistyä asiassa EU-tasolla, työministeri Haatainen linjaa.

Maakohtainen raportointi eli CBCR (Country-by-country reporting) velvoittaisi suuret, kansainvälisesti toimivat konsernit ja yritykset julkaisemaan tulos- ja verotietonsa kaikilla toiminta-alueillaan. Maakohtainen veroraportointi lisäisi suuryritysten toiminnan läpinäkyvyyttä, mutta ei synnyttäisi muutoksia verotukseen. Suomi ja SDP ovat tukeneet kansalaisjärjestöjen tukemaa hanketta ja tehneet pitkään hartiavoimin töitä sen edistämiseksi.

–  EU-puheenjohtajuuskaudella nostimme esityksen pöytälaatikosta pöydälle, mutta valitettavasti jäimme yhden äänen päähän tarvittavasta määräenemmistöstä. Onnistuimme kuitenkin yhdessä reilua verotusta ajavan kansalaisliikkeen kanssa luomaan jäsenmaihin painetta, joka on nyt johtamassa tulokseen. Neuvoston päätös antaa vihdoin eväitä ylikansallisten konsernien verouudistukseen, jolla mahdollistetaan yhteiskunnan palveluiden rahoitus digitaalisessa maailmantaloudessa, syksyllä 2019 työministerinä toiminut liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka arvioi.