Maahanmuuttoviraston toiminta turvataan ja henkilöstöleikkauksilta säästytään

29.10.2019

Maahanmuuttoviraston myöntämien lupien käsittely ei tule hidastumaan loppuvuoden aikana. Suomen hallitus turvaa viraston toiminnan 4,7 miljoonan euron lisärahoituksella. Lisäksi maahanmuuttoviraston ICT-kehittämiseen varataan 1,1 miljoonaa euroa.

– Olen erittäin tyytyväinen tähän hallituksen nopeaan reagointiin. Viime hallituksen riittämättömät budjettivaraukset johtivat tilanteeseen, jossa maahanmuuttovirasto joutui ilmoittamaan käynnistävänsä koko henkilöstöä koskevat yt-neuvottelut. Virasto kerkesi harkita henkilöstön lomauttamista kahden viikon ajaksi, mutta nyt näiltä toimilta säästytään, kansanedustaja Eveliina Heinäluoma iloitsee.

– Hallitun maahanmuuton kannalta on keskeistä, että lupiin liittyviin päätöksentekoon taataan riittävät resurssit. On kyseessä sitten työperäinen oleskelulupa tai turvapaikkahakemus, on niin hakijoiden kuin suomalaisen yhteiskunnan etu, että käsittelyajat eivät veny kohtuuttomiksi, Heinäluoma jatkaa.

Maahanmuuttovirasto vastaa päätöksenteosta maahanmuutto-, turvapaikka-, kansalaisuus- ja pakolaisuusasioissa. Maahanmuuttoviraston prosesseja on kehitetty merkittävästi, mutta samaan aikaan työ- ja opiskelulupien hakemusmäärät ovat kasvaneet. Tämän vuoksi tarve pitää henkilöstömäärä nykyisessä suuruudessaan on perusteltua.