Lyhennelmä SDP:n puoluevaltuuston pj:n Tarja Filatovin puheesta 23.6.

Puhelyhennelmä

Puoluevaltuuston puheenjohtaja Tarja Filatov puoluevaltuuston kokouksessa Helsingissä, eduskunnan lisärakennuksessa 23.6. klo 12

Monta sosialidemokraateille tärkeää asiaa toteutui minihallitusneuvotteluissa.

Minihallihallitusneuvottelut olivat enemmän kuin minineuvottelut. Muistan kun pääministeri Anneli Jäätteenmäki vaihtui Matti Vanhaseen, hallitusohjelmaa ei täydennetty rivilläkään, koska sama hallituspohja jatkui. Nyt ei juuri pureta vanhoja päätöksiä, mutta tukku uusia tuli rinnalle.

Jos joku pelkäsi, että kissan räätälöinnin seurauksena takkikankaasta tulee tuluskukkaro, niin taisi käydä niin, että tuluskukkarokankaasta tuli takki tai ainakin liivit.

Talous on sakannut pahasti ja työttömyys on nousussa. On siis varsin viisasta keskittyä kasvun tukemiseen ja työpaikkojen itujen kylvämiseen.

Nyt tehdään sellaisia investointeja, jotka on joka tapauksessa tehtävä. On järkevää tehdä niitä silloin, kun on pula työstä eikä vasta sitten, kun on pula työvoimasta.

Alkuvuoden kehysriihen päätöksissä oli monta kipeää päätöstä, niitä ei varsinaisesti pureta. Niissä on kyse talouden tasapainottamisesta.

Mutta esimerkiksi sosialidemokraateille oli tärkeää, että suunniteltua lapsilisän leikkausta kompensoidaan jollain tavoin. Nyt se tapahtuu nimenomaan lapsiperheille suunnatulla veronkevennyksellä.

Tämä on oikein, koska kehysriihen monet muutkin säästöt kirpaisevat saman joukon rahapussia. Lisäksi selvitykset osoittivat, että lapsilisäleikkaus kasvattaisi tuloeroja, vaikka hallituksen tavoite on ollut päinvastainen.

Toinen tärkeä kokonaisuus koskee asuntopolitiikkaa. Asuntorahaston peruskorjauksiin tarkoitettuja valtuuksia lisätään lähes puolella. Lisäksi vapautetaan pääomia ja pannaan alulle Remontti Oyj. Nämä toimet lisäävät asuntotuotantoa ja korjausrakentamista.

Verotuksen inflaatiotarkistukset tehdään esivuonna pieni- ja keskituloisille. Tällä on merkitystä kotimaisen kysynnän ja sitä kautta työllisyyden kannalta. Kyse on siis siitä, että tuloverotus ei tiukkene. Kehysratkaisussa ne oli sovittu jäädytettäväksi. Suurimmissa tuloluokissa verotuksen annetaan kiristyä.

Suomi on luottoluokitukseltaan kolmen AAAn maa. Nyt meillä on kahden AAn hallitus. Aleksin ja Antin.