Lisäystä kehitysyhteistyöhön

Kehitysyhteistyön määrärahoissa Suomi on sitoutunut O.7 % tasoon bruttokansantuotteesta tulevaisuudessa ja tätä kohti edetään askel kerrallaan. Eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Sirpa Paatero ihmettelee keskustan väitteitä rahojen vähentymisestä.

– Ensi vuoden budjettiin rahaa on lisätty 40 miljoonaa euroa. Vaalikauden lopulla taso jäädytetään, jollei tilanne vuosittaisissa tarkistuksissa muutu olennaisesti, mutta ei silloinkaan kyseessä leikkaus, Paatero selventää.

Hallitusohjelman mukaisesti kehitysyhteistyömäärärahat nousevat vielä euromääräisesti noin 40 miljoonalla eurolla ensi vuonna 2012 tämänvuotiseen tasoon nähden. Toisin kuin julkisuudessa väitetään, niitä ei olla jäädyttämässä ensi vuonna.

– Bruttokansantuoteosuuteen nähden kehitysyhteistyöpanos pysyisi näin suurin piirtein tämän vuotisella tasollaan. Jos talous kasvaa vahvasti, osuus alenee, mutta tuskin kukaan silti toivoo uutta lamaa, sanoo Paatero.