Lisärahaa veteraaneille ja lääkärihelikoptereille

SDP:n sai jälleen tänään vietyä tärkeitä tavoitteitaan hallituksessa lävitse. Maan hallitus esittää vuoden 2012 talousarvioesityksen täydennyksessä muun muassa lisärahaa veteraaneille, lääkärihelikopteritoimintaan sekä kelan valitusjonojen purkamiseen.

Monia tärkeitä ja tuhansia ihmisiä koskettavia asioita on taas saatu parannettua SDP:n hallitustaipaleella. Tänään maan hallitus päätti vuoden 2012 talousarvioesityksen yksityiskohtien viilaamisesta ja teki samalla muutamia sosiaalisesti tärkeitä täsmäpäätöksiä.  Päätöksiin sisältyy mm. 4 miljoonan lisämääräraha rintamaveteraanien kuntoutustoimintaan, lääkärihelikopteritoimintaan esitetään 10,7 miljoonan euron lisäystä ja Kelan päätöksistä tehtyjen valitusten ja oikaisupyyntöjen käsittelyn nopeuttamiseen tulee 1,1 miljoonan euron lisämääräraha.

Lääkärihelikopteritoimintaan esitetään 10,7 miljoonan euron lisäystä eli vuonna 2012 toimintaa rahoitettaisiin yhteensä 22,4 miljoonalla eurolla. Lääkärihelikopteritoiminta on osa terveydenhuoltolain määrittelemää ensihoidon kokonaisuutta, joka muodostuu ensihoidosta ja siihen liittyvistä tukipalveluista eli lentotoiminnasta, tukikohdista ja maayksiköistä. Vuoden 2012 alussa tukipalvelutoiminta siirtyy kokonaan FinnHEMS Oy:n vastuulle ja valtion rahoittamaksi.

”Pitkään valmisteltu, jo Vanhasen 1. hallituksessa sisäasiainministerinä toimineen Kari Rajamäen alulle laittama lääkärihelikopteritoiminnan siirtäminen osaksi julkisrahoitteista ensihoitojärjestelmää toteutuu vuodenvaihteen jälkeen. Hyvinvointivaltion periaatteisiin kuuluu hoitaa näin tärkeää, ihmishenkiä pelastavaa toimintaa osana normaalia ensihoidon kokonaisuutta, eikä jättää sitä riippuvaiseksi keräysvaroista tai muista epävarmuustekijöistä”, toteaa peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson.

Rintamaveteraanien kuntoutustoimintaan esitetään lisää 4 miljoonaa euroa. Lisäyksen jälkeen kuntoutukseen olisi ensi vuonna käytettävissä yhteensä 30,6 miljoonaa euroa.

”Kunniavelan maksaminen on velvollisuus, johon osallistun mielelläni ja iloitsen siitä, että kuntoutustaso saadaan nyt turvattua tällä budjettiin lisätyllä 4 miljoonalla eurolla. Tällä rahalla mahdollistetaan esimerkiksi noin 4000 kuntoutusjaksoa lisää”, sanoo peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson.

Rintamaveteraanikuntoutuksen tavoitteena on, että veteraanit saavat suunnitelmallista kuntoutusta vuosittain. Suomessa on vajaat 50 000 viime sotien veteraania, joista sotainvalideja on vajaat 7 000. Veteraanien keski-ikä on 87 vuotta.