Lipponen: Romantikot ajavat Suomea nurkkaan

SDP:n presidenttiehdokas Paavo Lipposen mukaan parlamentaarinen demokratia on vaarassa menettää arvostustaan myyttipresidentin kaipuuussa. Lipposen mielestä romantikot ajavat Suomea nurkkaan Euroopassa ja suurvaltojen armoille.

– Vallitseva suuntaus vie Suomea syrjään eurooppalaisesta tukialueestamme. Jos romanttiset suunnitelmat Suomen vetämisestä eurosta toteutuisivat, putoaisimme tiivistyvästä Länsi-Euroopasta epävarmuuteen, olotilaan, jossa meidän vaikutusmahdollisuutemme omaan kohtaloomme heikkenisivät oleellisesti. Silloin joutuisimme suurvaltojen pompoteltavaksi akselilla Moskova-Berliini. Venäjä on aina suhtautunut kielteisesti EU:n yhteistyön syventämiseen, unioniin, joka esiintyy yhdellä äänellä. Mieluiten Venäjä hoitaisi suhteensa Suomeenkin puhtaasti kahden kesken, jolloin asetelma muuttuisi hyvin epätasaiseksi.

– Euron ulkopuolelle siirtyminen ja EU:n ytimen jättäminen ajaisi Suomen pyytämään Virolta apua etujemme hoitamiseksi. Ruotsille Suomen suunnan kääntyminen olisi painajainen, sillä Ruotsi hakee nyt kuumeisesti ratkaisua, joka turvaisi sille mahdollisimman vahvan paikan unionissa. Ruotsin hallituksessa on voimakas mielipide euroon liittymisen puolesta. Eristäytyvä Suomi ja yhteistyöhakuinen Ruotsi kohtaisivat toisensa matkalla vastakkaisiin suuntiin. Norjaa pohjoismainen valuutta ei voisi vähempää kiinnostaa.

– Suomen suhdetta euroon käsitellään ikään kuin olisi kysymys vain Suomen vastuista yhteisvaluutan tukirakenteissa. Asenneilmasto ja mediat suosivat puhtaasti puolustuksellista ”ne siellä” –linjaa. Hallitus haluaa yhdessä muiden euromaiden kanssa hakea ratkaisua, joka turvaisi euron tulevaisuuden ja pelastaisi Euroopan talouden romahdukselta, samalla kun Suomen riskit minimoitaisiin. Suuri osa presidenttiehdokkaista pyrkii kuitenkin tavalla tai toisella vain vaikeuttamaan hallituksen toimintaa, kaventamaan sen liikkumatilaa. ”Ulos eurosta” linjaa myötäilee kärkiehdokkaan ”olisi pitänyt antaa IMF:n hoitaa” – luimistelu.

– On myös syytä tuntea suurta huolta parlamentaarisesta demokratiasta. Mediat ovat petanneet presidentinvaaleihin suurta myyttiä ja kuplaa. Tavoitteena on saada maahan Suuri Johtaja, joka panisi tavalliset kuolevaiset poliitikot järjestykseen. Ei ihme, että parlamentaarisen demokratian arvostus on heikentynyt. Näin tapahtuu vaiheessa, jossa presidentin valtaoikeuksia supistetaan. Voimme joutua tilanteeseen, jossa presidentti viisastelee kaikista asioista, mutta ei kanna tosiasiallista vastuuta, kun taas hallituksen mahdollisuudet ottaa vastuuta vaikeista ratkaisuista niin EU:ssa kuin kotimaassa heikentyvät.