Lipponen: Pohjoinen ulottuvuus selkeästi osaksi Suomen brändiä

Entinen pääministeri ja eduskunnan puhemies, presidenttiehdokas Paavo Lipponen vaatii, että budjettileikkaukset lähialuevaroista eivät saa vaarantaa Suomen täyttä osallistumista Pohjoisen ulottuvuuden yhteistyöhön, erityisesti PU:n ympäristökumppanuuden rahoitukseen.

– On syytä ihmetellä, onko Pohjoinen ulottuvuus enää Suomen prioriteetti. Valtion johtavat edustajat eivät usein edes mainitse PU:ta, eivät edes tärkeissä puheissa, joissa käsitellään tärkeitä asioita kuten Itämeren suojelua. PU:n alkuperä Suomen aloitteessa 1997 on käytännössä pyyhitty ulkoministeriön papereista.

Lipposen mukaan Pohjois-Euroopassa on tarpeeksi yhteistyötä, jossa tuotetaan pääasiassa paperia ja keskitytään loputtomaan sarjaan kokouksia ilman käytännön tuloksia.
– Ei ole mitään järkeä siinä, että jokainen hallitus ja EU kehittelee yhä uusia mahtipontisia strategioita, eikä mitään tapahdu.

– Mitä järkeä on yrittää keksiä keinotekoisia ideoita Suomen brändäämiseksi, kun meidän tulisi tehdä todellisista saavutuksistamme osa brändiämme, Lipponen kysyy.

– Jos Pohjoinen ulottuvuus olisi ollut ruotsalainen keksintö, kuulisimme siitä joka paikassa ja joka päivä. Mikä on ulkopoliittisen etablissemangimme ongelma tässä asiassa?

Lipposen mielestä Pohjoinen ulottuvuus asettaa byrokratiasta vapaana yhteistyömuotona esimerkin kansainväliselle yhteistyölle Pohjois-Euroopassa.
– Se kelpaisi hyväksi malliksi muillekin alueille, kuten Välimerelle, jossa yhteistyö ei ole erityisen tehokasta. Euroopan Pohjoisen merkitys kasvaa kaiken aikaa. EU:n pohjoiset jäsenmaat ovat sen vahvimmat taloudet. Euroopan suurimmat luonnonvarat ovat pohjoisessa.

Lipponen näkee, että arktisista alueista on tullut suurvaltapolitiikan polttopiste. Mikä tärkeintä, kumppanuus EU:n ja sen suurimpien jäsenmaiden välillä on tiivistynyt ja kehittyy strategiseksi yhteistyöksi.
– Pohjoinen ulottuvuus on raivannut tietä tälle kumppanuudelle ja on valmis kohtaamaan uusia haasteita.