Lipponen fördömer Väyrynens nedlåtande uttalande

Presidentkandidat Paavo Lipponen talade på Finlands Svenska Socialdemokraters kongress i Pargas 22.10.

Presidentkandidat Lipponen kritiserade Paavo Väyrynens uttalande om arbetsmarknadsparternas ramavtal och skrivningen om arbetstagarnas rätt till tre dagars utbildning och omskolning.
– Väyrynen sade att han är rädd att fackrörelsen driver igenom en tolkning som betyder att de tre dagarna används för att ”studera kosmetik och jämförande erotik”. Det var det fräckaste hittills under valrörelsen. Hur kan man fungera som president med en sådan inställning till löntagarna, dundrade Lipponen.

Lipponen efterlyste ett ekonomiskt program för tillväxten. Annars blir det bara en debatt om vad vi ska skära ned. De små och medelstora företagens investeringar borde stimuleras för att få fart på tillväxten och sysselsättningen. Det behövs också nytänkande om hur konsumtionskraften ska tryggas.

– Beslutsfattandet om att lösa skuldkrisen har dröjt för länge. Det måste bli ett klart besked, i vilken riktning man går inom EU. Marknaden tar aldrig ansvar. Ansvaret går alltid tillbaka till det demokratiska bordet. Det handlar inte om underhållning, som i en travtävling, där man sitter i läktaren och ser hur det går.

Lipponen betonade att Finland från första början av EU-medlemskapet har varit kritiskt. – Vår ekonomi har varit i skick och andra har lyssnat på oss. Det har också gett Finlands regering möjlighet att vara kritisk.

Lipponen berättade om ett möte han hade på tumanhand med Tysklands förbundskansler Helmut Kohl i slutet av 1990-talet. Under samtalet krävde Lipponen att ett baltiskt land bör vara med bland de nya länderna som antas som medlemmar. – Tyskarna var färdiga att lämna de baltiska länderna utanför av rädsla för Rysslands reaktion. Estland var bäst i klassen bland ansökarländerna. Då kan man inte spela med det ryska kortet. Under Finlands ordförandeskap fick vi sedan en lycklig lösning på de baltiska ländernas medlemskap.

Lipponen berömde också utrikesminister Tuomiojas tal om de säkerhetspolitiska utmaningarna. – Den rapport han gav av vidden av utmaningarna var imponerande. Migration, miljökatastrofer, cyberkrigföring mm. utgör nya hot som måste beaktas. Den grundläggande lösningen på utvecklingsfrågor är social rättvisa. Minoriteternas rättigheter kränks nu i EU på ett grovt sätt, titta bara på romernas situation. Varför tar inte EU:s president ställning i den här frågan, undrade Lipponen.