Lipponen esittää Halosta johtamaan YK:n kestävän kehityksen komissiota

SDP:n entinen puheenjohtaja Paavo Lipponen katsoo, että YK:n tulisi asettaa uusi komissio käsittelemään kestävän kehityksen ongelmia ja tekemään suosituksia niiden ratkaisemiseksi. Komission johtoon Lipponen esittää presidentti Tarja Halosta.

– Kun YK:ssa syksyllä jälleen käsitellään globaalikysymyksiä korkealla tasolla, olisi aika keskustella uuden komission asettamisesta käsittelemään ihmiskunnan suurinta haastetta, ilmastonmuutosta. Yleiskokouksen päätteeksi YK:n pääsihteeri voisi kutsua presidentti Tarja Halosen johtamaan uutta kestävän kehityksen komissiota, Lipponen sanoi SDP:n EU-seminaarissa Helsingissä lauantaina.

Lipposen mukaan presidentti Halonen sopii tehtävään, koska hänellä on kokemusta korkean tason globaalityöryhmästä ja kattava kansainvälinen yhteysverkosto. Lisäksi Suomen kärkisija kestävässä kehityksessä puoltaisi Halosen valintaa.

Lipposen ehdottama komissio jatkaisi Norjan entisen pääministerin Gro Harlem Brundtlandin johdolla toimineen ympäristön ja kestävän kehityksen maailmankomission työtä. Vuonna 1987 ilmestynyttä komission raporttia Yhteinen tulevaisuutemme Lipponen pitää käänteentekevänä. Hänestä se antoi paljon aineksia nykyiseen keskusteluun.

– Yksinomaan sopeutuminen lämpötilan noususta aiheutuviin muutoksiin vaatii ihmiskunnalta valtavaa ponnistusta. Vaikein on kehitysmaiden tilanne, Lipponen toteaa.
Lipponen arvelee, että Kööpenhaminen ilmastokokouksessa joulukuussa saataneen aikaan päätöksiä, joilla ilmastonmuutosta torjutaan tehokkaasti ja sopeutumiseen löydetään keinoja.

– Sopimukset eivät kuitenkaan riitä kattamaan koko kestävän kehityksen ongelmakenttää, etenkään taloutta ja sosiaalisia epäkohtia. Kööpenhamina voi antaa sysäyksen uudelle, kansainväliselle vuoropuhelulle.