Lindtmanin puhe eduskuntaryhmän kesäkokouksessa

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän kesäkokous 25.8.2015

Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtmanin puhe

Hyvät ystävät, bästa vänner,

lämpimästi tervetuloa Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän kesäkokoukseen Espooseen. Vantaalaisena olisin voinut ehdottaa kokouspaikaksi myös erästä Espoon naapurikaupunkia, mutta pakko myöntää, että täällä on hyvä olla. Kaikista parasta on tietenkin olla teidän seurassanne ja päästä toden teolla töihin.

Toivottavasti teistä jokainen on ehtinyt ladata akkuja, vaikka politiikan kesä ei olekaan ollut kaikkein rauhallisin. Kreikan kriisi. Rasismi-keskustelu. Koulutus. Hallituksen ohjelma. Meidän vaihtoehtomme. Näissä on riittänyt ajateltavaa.

Kaiken tämän keskellä olen yrittänyt pitää katseen ja fokuksen tulevassa ja tulevaisuudessa. Siksi ajattelin puhua tänään Suomesta, josta jokainen suomalainen voi olla ylpeä.

Hyvät ystävät,

Suomi ei ole noussut maailman parhaimmaksi maaksi sellaisella ajattelutavalla, että jokainen olisi oman onnensa seppä. Me olemme nousseet maailman parhaimmaksi maaksi sen vuoksi, että olemme kaikki olleet samassa veneessä. Se tunne on johtanut siihen, että ihmisillä on ollut näköala ja usko paremmasta tulevaisuudesta. Sen vuoksi Suomi on myös selvinnyt vaikeista tilanteista.

Talouden on oltava kunnossa – ja palveltava ihmisiä. Suomen taloustilanne on vaikea. Jokainen tietää, että taloutta on pakko sopeuttaa. Mutta se ei koskaan saa tapahtua vain heikoimpien kustannuksella. Talous on aina ihmistä varten, ei toisinpäin. Talous on meille väline, jolla huolehdimme siitä, että Suomi on maailman paras maa elää, kouluttautua, tehdä töitä ja yrittää.

Hyvä talous tarkoittaa talouskasvun lisäksi myös sitä, että kaikki noudattavat samoja pelisääntöjä. Ei voi olla niin, että jotkut tekevät yhteistyöllä valtavaa voittoa ja piilottavat rahansa veroparatiiseihin. Siksi on niin ihmeellistä, että harmaan talouden torjunta mainitaan sivulauseessa hallitusohjelmassa. EU menettää vuosittain 1000 miljardia euroa veroparatiiseihin. Se on sama summa kuin terveydenhuoltomenot. Suomella eikä EU:llakaan ole varaa olla puuttumatta tähän ongelmaan. Tämä on vapaamatkustajuutta, jota ei voi hyväksyä.

Talouspolitiikan pitää olla kohtuullista pienituloisille ja reilua keskiluokalle. Se ei saa jakaa kansaa kahtia. Rahat saattavat olla tiukilla, mutta oikeudenmukaisuus ei voi loppua koskaan.

Hyvät ystävät,

Kun viime keväänä Sipilän porvarihallitus julkaisi ohjelmansa, me suomalaiset saimme kuulla, että Suomen asian on kerrankin vatuloitukerralla kuntoon. Viime viikolla saimme kuulla, että hallituksen suuri projekti yhteiskuntasopimus, oikeammin työmarkkinaratkaisu, epäonnistui toistamiseen. Eilen saimme kuulla, että hallitus käynnistää yli kuukauden kestävän prosessin, jossa hallitus yrittää keksiä uusia keinoja Suomen talouden parantamiseksi.

Näyttää siltä, että ennen kuin hallitus on istunut edes sata päivää, maassa aloitetaan uudet hallitusneuvottelut. Pajatso on auki syyskuun loppuun ja lobbareiden jalat kurkistaa jo kesärannan ovenraosta.

Pääministeri Sipilä, onko tässä mitään järkeä?

Arvoisa hallitus, nostakaa pää pystyyn, lopettakaa vatulointi, kutsukaa neuvottelut koolle, muuttakaa lähestymistapaa ja laajentakaa yhteiskuntasopimuksen pohjaa. Suomi tarvitsee aidon yhteiskuntasopimuksen. Toivon, että pääministeri Sipilä ja koko hallitus kuuntelee vihdoinkin. SDP on valmis auttamaan hallitusta. Suomen ei pidä olla konfliktien ja ristiriitojen, vaan yhteistyön ja sopimisen maa. Kestävät ja toimivat ratkaisut syntyvät vain aidolla yhteistyöllä.

Suomi ei voi nousta ja kehittyä, jos osaamistasomme ei nouse ja kehity. Jokaisen poliitikon on aika ymmärtää, että osaaminen on meidän tärkein kilpailukykyvalttimme. Sen vuoksi me emme voi hyväksyä hallituksen päätöksiä, joilla tietoisesti lasketaan suomalaisten osaamistasoa. Näin pienellä kansakunnalla ei yksinkertaisesti ole varaa siihen. Hallituksessa on paljon urheiluihmisiä. Sen vuoksi toistan viestini urheilutermein: Suomesta ei tule tulevaisuudessa huippu-urheilijoita, jos urheiluseurojen juniorityöltä vedetään matto jalkojen alta.

Varsinkin huonoina aikoina on tärkeää muistaa, että koulutukseen panostaminen kannattaa aina. Johtavana sivistyspuolueena me tiedämme sen. Oppositiossa meidän tehtävämme on varmistaa, että myös hallitus ymmärtää sen.

Peruskoulumme on ollut jatkuva ihmettelyn ja ihastelun aihe maailmalla. Olemme ylpeinä lukeneet mediasta, kuinka suomalaiset lapset ja nuoret ovat osaamiseltaan kansainvälistä huippua. Koko Suomen historian ajan osaamistasomme on noussut. Ensimmäistä kertaa sataan vuoteen olemme tulossa siihen tilanteeseen, jossa hyväksytään se, että tulevien sukupolvien koulutus- ja osaamistaso on alempi kuin meidän. Siis, ensimmäistä kertaa sataan vuoteen Suomen osaamistaso laskee, mikäli hallitus ei muuta politiikkaansa. Hallituksen leikkaukset tarkoittavat sitä, että kouluissa on ensi vuonna 1000 opettajaa vähemmän. Tämä ei ole sellaista politiikkaa, joka nostaa Suomea ylöspäin. Poliitikkojen kannattaa kuunnella nyt opettajia. He ovat joka ikinen päivä luokkahuoneissa niiden lasten ja nuorten kanssa, joiden ansiosta me voimme tulevaisuudessakin olla ylpeitä Suomesta.

Hyvät ystävät! Bästa vänner!

Suomalaiset ovat tottuneet turvallisuuteen.  Suomen on erottanut monesta muusta länsimaasta se, että täällä uskaltaa kävellä kadulla ilman pelkoa. Suomi on ollut maa, jossa presidentti on käynyt lähikaupassa ruokaostoksilla. Pääministeri on vienyt itse lapsensa kouluun. Yhteiskunnan rauhallisuus ja turvallisuus ovat perustuneet tunteeseen siitä, että me kaikki olemme samassa veneessä. Lapsemme ovat leikkineet rauhassa pihalla ja kulkeneet turvallisesti kouluun.

Nyt turvallisuudentunne on kuitenkin järkkynyt. Vihapuheen määrä on lisääntynyt ja erilaiset ääriliikkeet ovat käyttäneet väkivaltaa.Kansanedustaja on julistanut taistelun monikulttuurisuutta vastaan.Ministeri Stubbin kotiin on isketty. Osa suomalaisista on joutunut pelkäämään oman äidinkielensä vuoksi. Se ei ole oikein. Kenenkään ei pidä joutua pelkäämään siksi, että puhuu äidinkieltään, joka on Suomen virallinen kieli. Finland är och ska alltid vara ett tvåspråkigt land. Ingen ska behöva vara rädd för att tala sitt modersmål.

Tällaista kehitystä ei yksinkertaisesti tule hyväksyä. Vihapuheelle on laitettava stoppi, koska vihapuheesta on lyhyt matka vihatekoihin. Sen vuoksi SDP:n eduskuntaryhmä tulee tekemään eduskunnassa aloitteen ajankohtaiskeskustelusta, jonka aiheena on rasismi ja ääriliikkeiden väkivalta Suomessa. Olen esittänyt asian eduskunnan puhemiehelle ja toivon, että hän suhtautuu asiaan myönteisesti. Nyt ei ole enää aika vaieta, nyt on aika käydä rehellinen parlamentaarinen keskustelu avoimesti, jossa jokainen eduskuntaryhmä voi ilmoittaa kantansa siihen, miten vihapuheeseen ja monikulttuurisuuden vastustamiseen tulisi suhtautua.

Tuhannet suomalaiset ovat tänä kesänä näyttäneet mielenosoituksissa, että Suomen pitää olla jatkossakin sellainen maa, jossa kenenkään ei tarvitse pelätä olla oma itsensä. Sellaisesta Suomesta jokainen voi olla ylpeä.

Myös puhdas ympäristö on turvallisuuskysymys niin Suomessa kuin globaalisti. Puhtaalla ympäristöllä on  myös suora vaikutus meidän hyvinvointiimme. Näiden lisäksi koskematon ja puhdas luontoon aina ollut Suomen ylpeydenaihe. Puhdas ympäristö ei ole kuitenkaan itsestäänselvyys. Se vaatii vastuullisia päätöksiä ja ympäristön huomioivaa politiikkaa kansallisesti ja kansainvälisesti. Suomella voi olla tärkeä rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa. Suomi voi olla tiennäyttäjä tässä ihmiskunnan kohtalonkysymyksessä. Me voimme kehittää osaamistamme entisestään, tarjota ympäristöä säästäviä ratkaisuja kansainvälisille markkinoille. Miettikää sellaista tilannetta, jossa ilmastonmuutoksen hidastuminen tarkoittaa liikevoittoa suomalaisille yrityksille. Tilannetta, jossa suomalaiset yritykset menestyvät ja kasvavat sitä mukaa, kun maapallo ja ympäristö puhdistuvat. Tilanne, jossa Suomen talous hyötyy ilmastonmuutoksen torjunnasta, ei ole toiveajattelua. Se on täysin mahdollista – ja itse asiassa tätä päivää. Myös siksi Suomi voi ja sen pitää olla johtava maa ilmastonmuutoksen torjunnassa.

Ihmiskunnan on pysäytettävä ilmastonmuutos tai ilmastonmuutos pysäyttää ihmiskunnan. On tärkeää ymmärtää, että talouskasvu ja ympäristönsuojelu eivät ole ristiriidassa vaan kulkevat käsi kädessä. Ympäristö, jos mikä, on meillä lainassa lapsiltamme ja tulevilta sukupolvilta. Puhdas ympäristö tarvitsee puolustajansa. Siksi olen sitä mieltä, että Suomi, joka näyttää tietä ilmastonmuutoksen torjunnassa, on maa, josta voi olla ylpeä.

Kansakunnan sivistys mitataan sillä, kuinka se huolehtii heikommistaan. Suomalaisen yhteiskunnan vakaus on perustunut luottamukseen. Luottamukseen siitä, että jokainen on arvokas. Luottamukseen siitä, että ihmisestä pidetään huolta silloin, kun omat voimat eivät siihen syystä tai toisesta riitä.

Pieni- ja keskituloiset sekä työttömät saattavat olla poissa politiikan muodista, mutta heidän tarpeensa eivät ole poissa. Me emme ole unohtaneet heitä. Tiedämme, että suomalaiset haluavat työtä. Tiedämme, että he haluavat elättää itsensä ja perheensä sekä toteuttaa itseään. Suomessa on tällä hetkellä puoli miljoonaa työtöntä. Se on aivan liian paljon ja se ei ole ylpeydenaihe. Tällainen massatyöttömyys on valtavaa ammattitaidon ja inhimillisen potentiaalin hukkaamista.

Suomi on ollut monessa mielessä tasa-arvon mallimaa. Olemme tehneet tietoisen valinnan: ihmisen, lapsen tai aikuisen, tausta ei saa vaikuttaa siihen, millaiset mahdollisuudet hänellä on menestyä elämässään. Olemme halunneet rakentaa yhteiskunnan, jossa naiset ja miehet ovat tasa-arvoisia ja -vertaisia kansalaisia, ihmisiä ja työntekijöitä. Tätä työtä on jatkettava joka päivä.

Hallituksen työllisyyspolitiikan leikkausten vuoksi yhä useammat ovat vaarassa pudota kokonaan työmarkkinoiden ulkopuolelle. Suomi ja suomalaiset tarvitsevat nyt työtä. Kun työttömyys kasvaa, valtion pitää ottaa aktiivisempi rooli. Tällaisessa tilanteessa on vastuutonta leikata työllisyyspolitiikan määrärahoja. On surullinen tosiasia, että jos ihminen jää työttömäksi ensi vuonna, kannattaa työttömäksi jäädä alkuvuodesta, sillä hallituksen työllisyysmäärärahat riittävät ensi vuonna hädin tuskin juhannukseen. Jos haluat perustaa yrityksen, se kannattaa tehdä heti alkuvuodesta, sillä starttirahaa on turha hakea juhannuksen jälkeen. Onko tässä mitään järkeä? Ei ole. Nyt pitäisi päinvastoin lisätä aktiivisia toimenpiteitä, joilla useampi suomalainen työn syrjään kiinni – palkkatyöhön tai yrittäjäksi. Jokainen yritys on joskus ollut pieni. Viestini hallitukselle on: älkää murskatko yrittäjyydestä unelmoivien nuorten tulevaisuutta.

Näköalattomuudesta on päästävä tilanteeseen, jossa jokaisella suomalaisella on näköala ja usko tulevaisuuteen. Ja ihmisten on voitava luottaa siihen, että heistä pidetään huolta. Tällaisesta Suomesta jokainen voi olla ylpeä.

Hyvät ystävät, bästa vänner!

Suomi nousee vain, jos me pidämme kiinni vahvuuksistamme. Suomen menestyminen on perustunut osaamiseen, turvallisuuteen, puhtaaseen ympäristöön ja tasa-arvoon. Olemme kouluttaneet maailman osaavimman kansan ja sitä kautta menestyneet työllä ja yritteliäisyydellä. Suomalaiset ovat aina osanneet sopia yhdessä ja laittaa yhteisen edun oman edun edelle.

Vaikeuksien kohdatessa pitää ymmärtää pitää kiinni vahvuuksista, ei luopua niistä. Meidän vahvuutemme ovat syitä, joiden vuoksi olemme ylpeitä Suomesta. Ja vahvuuksiemme kautta voimme myös löytää ratkaisut.

Hyvät ystävät,

meillä on edessämme työntäyteinen ja vaikea syksy. Vaikea siksi, että Suomi on vaikeassa tilanteessa. Suomalaiset ovat huolissaan omasta ja maansa tulevaisuudesta. Sosialidemokraateilla on tärkeä tehtävä tänäkin syksynä.

Meidän tehtävämme on puhua niiden puolesta, joiden oma ääni ei kuulu.

Meidän tehtävämme on muistaa ne, jotka on unohdettu.

Meidän tehtävämme on tarjota ihmisille turvallisempi arki sekä mahdollisuus toteuttaa itseään.

Meidän tehtävämme on tehdä Suomesta jälleen sellainen maa, josta jokainen voi olla ylpeä.

Tämän kaiken me teemme tarjoamalla oman uskottavan vaihtoehtomme hallituksen politiikalle. Ja hyvät ystävät, sen me tulemme tekemään. Yhdessä.

Kiitos, tack.