Lindtman yllättyi Sipilän esityksistä:Työntekijöiden asemaa heikentämällä ei Suomi nouse

SDP:n varapuheenjohtaja Antti Lindtman ihmettelee Sipilän esityksiä työntekijöiden aseman heikentämiseksi. Keskustan Juha Sipilä esitti sunnuntaina mm. työntekijöiden koeajan pidentämistä. Lindtmanin mukaan on yllätys, että Keskusta on kaivamassa vanhat lääkkeensä esiin työntekijöiden aseman heikentämiseksi.

– Uskooko Sipilä todella, että työntekijöiden aseman heikentäminen poppakonstein nostaa Suomen uuteen nousuun? Mihin tämä arvio perustuu?

Lindtmanin mukaan Suomen jo ennestään alhainen irtisanomissuoja ei ole työllistämisen suurimpia ongelmia. Tuoreen pk-yritysbarometrin mukaan vain yksi kymmenestä pienistä- ja keskisuurista yrityksistä nimeää irtisanomiseen liittyvän riskin yhdeksi työllistämisen esteeksi.

– Esimerkiksi nuorten kohdalla suurimmat työllistämisen esteet liittyvät ammatillisen perusosaamisen ja yleisten työelämävalmiuksien puutteeseen, ei suinkaan työlainsäädäntöön.

Lindtman on pahoillaan siitä, että Keskusta näyttäisi nyt hyppäävän työelämäkysymyksissä Kokoomuksen kelkkaan. Jo aiemmin Keskusta asettui tukemaan Kokoomuksen tavoitetta ulkomaisen työvoiman saatavuusharkinnan täydellisestä vapauttamisesta siinäkin tilanteessa, että Suomessa olisi saatavana osaavaa työvoimaa.

Näyttää siltä, että tulevissa vaaleissa ratkaistaan ennen kaikkea se, mihin suuntaan suomalaista työelämää kehitetään. Keskustan ja Kokoomuksen vaihtoehto on työelämän eriarvoisuuden lisääminen ja palkansaajien aseman heikentäminen. SDP:n tavoitteena on reilumpi työelämä – nollasopimukset ja alipalkkaukset kitkemällä. Kasvua ja työllisyyttä on vahvistettava vientiteollisuuden toimintaedellytyksiä parantamalla sekä tukemalla pieni- ja keskituloisten kansalaisten ostovoimaa, Lindtman linjaa.