Lindtman Vapaavuorelle tuloeroista: SDP pitää kiinni oikeudenmukaisuuden periaatteesta

Kansanedustaja, SDP:n varapuheenjohtaja Antti Lindtman kummastelee Vapaavuoren Ykkösaamussa esiin tuomaa piittaamatonta suhtautumista tuloerojen kasvuun.  Vapaavuori ei pitänyt tuloeron kasvun hillintää tärkeänä, koska se häiritsee hänen mielestään talouden dynamiikkaa.

– Vapaavuoren näkemykset edustavat vanhakantaista oikeistolaista ajatusmaailmaa. Oikeudenmukaisuus ja talouskasvu ovat nykytutkimuksenkin valossa mahdollista yhdistää. Itse asiassa ne tukevat toisiaan. Esimerkiksi IMF:n tuoreesta raportista selviää, että tuloerojen tasaamisella on myönteinen vaikutus talouskasvuun.

Nykyinen hallitus on SDP:n linjausten mukaisesti tehnyt päätöksiä, jotka pienentävät tuloeroja. Suurituloisten ja rikkaiden verotusta on kiristetty yli 400 miljoonalla eurolla samalla kun pieni- ja keskituloisten verotusta on kevennetty yli 700 miljoonalla eurolla. Samalla talouskasvua ja työllisyyttä on edistetty monin tavoin. Kasvu ja oikeudenmukaisuus on siis mahdollista yhdistää.

– Tutkimusten valossa tulo- ja terveyserot kulkevat käsi kädessä.  Suomalainen malli perustuu siihen, että yhteiskunta pysyy eheänä. Tämä on myös Suomen kilpailukykyvaltti.

Herää kysymys, onko tämä se asia, jonka Vapaavuori aikoo tuoda minihallitusneuvotteluissa pöytään kesäkuussa, jos tulee valituksi Kokoomuksen puheenjohtajaksi ja pääministeriksi?

– SDP ei tule antamaan periksi oikeudenmukaisuuden periaatteesta. On tärkeää, että kukin osallistuu talkoisiin maksukykynsä mukaan. Eriarvoisuuden vähentäminen on ollut ja tulee olemaan SDP:n keskeinen missio hallituksessa.