Lindtman vaatii hallitukselta pikaista selvitystä Malmin lentokenttäasiassa

Antti Lindtman

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman vaatii hallitukselta pikaista selvitystä siitä, mikä sen kanta Malmin lentokenttäasiassa on.

Perussuomalaisten puoluehallitus päätti tänään sunnuntaina, että puolue tukee Malmin lentokentän säilyttämistä.

– Perussuomalaisten tämänpäiväisen linjauksen vuoksi nyt on tärkeää kuulla nopeasti hallituksen kanta. Jos hallitus muuttaa valtion linjauksia lentokentän sulkemisen suhteen, tieto tarvitaan nopeasti niin alueen yrittäjille, valtion toimijoille kuin kuntapäättäjillekin.

Lindtmanin mukaan epämääräisyys näin suuressa asiassa on haitaksi niin alueen yrittäjille ja muille toimijoille kuin koko seudun kehitykselle.

– Esimerkiksi Patria on jo sopinut siviililentokoulutuksen sijoittamisesta Tampere-Pirkkalan lentoasemalle ja Rajavartiolaitoksen helikopteritoiminnat ovat siirtymässä Helsinki-Vantaalle, Lindtman listaa.

Hänen mukaansa hallituksen on nyt myös tarpeellista avoimesti kertoa, mitä hallitusneuvotteluissa on Malmin lentokentän kohtalosta sovittu.

– On ymmärrettävää, ettei Helsingin kaupunki tai alueen muut kunnat voi ryhtyä kenttäoperaattoriksi. Kyseessä on kaikissa tapauksissa valtion toiminnoista, joissa päätös kuuluu maan hallitukselle.