Lindtman tyytyväinen eduskuntaryhmien yksituumaisuuteen lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten ehkäisemisessä

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman on tyytyväinen eduskuntaryhmien yhteiseen sopimukseen jo tällä vaalikaudella tehtävistä toimista lapsiin ja nuoriin kohdistuvien seksuaalirikosten ehkäisemiseksi.

– Tänään tehdyt päätökset ovat vahva viesti siitä, että poliittinen järjestelmä kykenee myös nopeisiin päätöksiin, kun tilanne sitä vaatii.

– Kiitän hallituspuolueita ja kaikkia kollegoitani rakentavasta suhtautumisesta viikonloppuna tekemääni aloitteeseen. On hyvä, että tähän tartuttiin välittömästi, ja olen erityisen iloinen, että näin tärkeässä asiassa pystyttiin ylittämään hallitus-oppositiorajat ja löytämään laaja, kaikki eduskuntaryhmät kattava yhteisymmärrys nopeista toimenpiteistä, sanoo Lindtman.

Eduskuntaryhmien puheenjohtajien yhteiskokouksessa sovittiin, että lapsiin kohdistuneiden seksuaalirikosten rangaistuksia tiukennetaan jo tällä vaalikaudella. Yhteiskokouksessa sovittiin myös ryhmien tuesta hallituksen lisäbudjetille tällä vaalikaudella, jolla kasvatetaan poliisin resursseja lapsiin kohdistuvan rikollisuuden torjuntaan.

Kokouksessa todettiin, että hallituksen on kiinnitettävä entistä suurempaa huomiota seksuaalirikosten ennaltaehkäisyyn ja painotettiin, että poliisitoiminnalla, poliisin rikostutkinnalla, valistuksella ja rikoksen uhrien auttamisella on oltava riittävät resurssit.

Turvapaikanhakijoiden osalta puheenjohtajat korostivat riittävän vahvaa suomen kielen, kulttuurin ja lainsäädännön opetusta.

Poliisin henkilötietolain käsittelyä kiirehditään. Hallitus tekee huolellisen arvion, sallivatko kansainväliset sopimukset kansalaisuuden poistamisen törkeisiin seksuaalirikoksiin syyllistyneiltä.

– Nämä toimenpiteet ovat askel oikeaan suuntaan pitkällä polulla. Työtä riittää niin lasten ja nuorten verkkoturvallisuuden varmistamisessa kuin siinä, että takaamme mahdollisimman hyvän jälkihoidon niille lapsille ja heidän läheisilleen, jotka ovat joutuneet seksuaalirikoksen uhriksi, Lindtman muistuttaa.