Lindtman: Työnantajien vuoro kantaa vastuuta

Sdp:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Antti Lindtman perää nyt yrityksiltä yhteiskuntavastuuta työllisyyden edistämiseksi. Lindtmanin mukaan hallituksen toimet kasvun ja työllisyyden vauhdittamiseksi ovat merkittäviä, ja nyt pallo on yrityksillä ja työnantajilla.

– Hallitus on laittanut itsensä likoon kasvun ja työllisyyden puolesta. Nyt olisikin työnantajien kannettava vastuuta ja otettava koppi hallituksen luomista kannustimista.

Lindtman muistuttaa, että kasvupanostusten lisäksi kehysriihessä tehtyihin toimiin liittyy olennaisesti hallituksen sitoutuminen yhteiskuntatakuun toteuttamiseen.  Oppisopimuskoulutukseen ja  työssäoppimisen kehittämiseen saadaan lisärahaa kahdelle seuraavalle vuodelle 17,8 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi vuosille 2016-17 on tulossa lisärahoitusta 22,7 miljoonaa.

– Työantajat ovat viime aikoina esittäneet valmiutensa työllistää nuoria. Työnantajay ovat vihdoin alkaneet ymmärtää, että työikäisen väestön vähetessä Suomella ei ole varaa hukata ainoatakaan nuorta työmarkkinoiden ulkopuolelle. Juhlapuheiden onkin nyt viimeistään muututtava oikeiksi työpaikoiksi, Lindtman painottaa.

Lindtmanin mukaan oppisopimuspaikkojen tarjoaminen nuorille olisi tärkeä keino madaltaa kynnystä ensimmäisen työpaikan  saamiseksi ja samalla tapa osoittaa yritysten osalta yhteiskunnallista vastuunkantoa.