Lindtman tukee Akavan tavoitetta oppivelvollisuuden pidentämisestä

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Antti Lindtmanin mielestä diskuteeraus oppivelvollisuuden pidentämisestä riittää jo. Hallituksen on kuunneltava asiantuntijoita ja tehtävä päätös oppivelvollisuuden pidentämisestä viimeistään kehysriihessä.

”Korkeasti koulutettujen keskusjärjestö Akava, Opettajien ammattijärjestö OAJ, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK sekä Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ovat asettuneet kannattamaan oppivelvollisuuden pidentämistä. Samoin ovat tehneet ylioppilaat ja enemmistö toisen asteen opiskelijoista. Hallituksen on kuunneltava asiantuntijoiden ylivoimaista enemmistöä ja toteutettava hanke, joka on hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuden kannalta välttämätön”, Lindtman vaatii.

”Kestävyysvaje edellyttää työurien pidentämistä ja työllisyysasteen nostamista. Toisen asteen koulutus pidentää työuraa kuudella vuodella. Vain alle puolet perusasteen varassa olevista aikuisista on töissä. Meillä ei ole inhimillisesti eikä taloudellisesti varaa siihen, että joka vuosi tuhannet nuoret syrjäytetään toisen asteen koulutuksesta”, Lindtman muistuttaa.

Yhdeksänvuotisen oppivelvollisuuden Suomi on muodostumassa eurooppalaiseksi poikkeukseksi. Vain Turkissa on lyhyempi oppivelvollisuus kuin Suomessa ja esimerkiksi Saksassa ja Hollannissa oppivelvollisuus kestää 13 vuotta. Oppivelvollisuuden pidentäminen on tehokkain tapa saada kaikki nuoret koulutukseen.

”Ei voi olla niin, että yksi poliittinen liike torppaa vuodesta toiseen hyvinvointilupauksen kannalta välttämättömän uudistuksen ideologisiin syihin vedoten. Oppivelvollisuuden ulottaminen toiselle asteelle ei tarkoita tasapäistämistä. Nuori voi valita tiensä, mutta ei itseään ulkopuolelle. Toivon todella, että Akavan ja OAJ:n vastuullinen linja tavoittaa myös Kokoomuksen korvat”, Lindtman päättää.