Lindtman torjuu nuorten kyykyttämisen

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Antti Lindtman ihmettelee Osmo Soininvaaran (vihr.) ja VATT:n ylijohtaja Juhana Vartiaisen esitystä nuorten alepalkoista. Lindtman tyrmää ajatuksen kahden kerroksen työmarkkinoista.

– Soininvaara on aikaisemmin esittänyt alempaa palkkausta myös maahanmuuttajille ( 29.10.2008 ja 15.2.2013), tällä kertaa tähtäimessä ovat nuoret, jälleen näennäisen oikeudenmukaisuuden verholla. Nyt kun sukupuoleen perustuva palkkaus on jäänyt historiaan, uusia eriarvoistavia rakenteita ei enää tarvita, Lindtman miettii.

Jo nykyisellään useimpien työehtosopimusten mukaan aloittavalle työntekijälle on mahdollista maksaa kokenutta työntekijää pienempää palkkaa.

– Vartiaisen ja Soininvaaran analyysi nuorten työllistymisen esteistä on väärä. Suomen Yrittäjien pk-barometrin (1/2012) mukaan suurin este nuorten työllistämisessä oli yleisten työelämävalmiuksien (25 %), ammatillisen perusosaamisen (24 %) ja tehtäväkohtaisen erityisosaamisen (19%) puute. Pk-yrittäjistä vain 6 prosenttia kokee työehtosopimukset sekä työlainsäädännön ja 7 prosenttia palkkatason työllistämisen esteeksi. Yrittäjien mielestä palkkaus ei siis ole keskeinen ongelma.

– Nuorten palkka-alea kokeiltiin 1990-luvun laman aikana. Vaasan yliopisto tutki vaikutuksia ja tulos oli, että nuorten palkka-ale ei toiminut toivotulla tavalla. Uskovatko Vartiainen ja Soininvaara edes itsekään, että nuorten työttömyys poistuu palkkoja alentamalla?

Lindtmanin mukaan on kuitenkin selvää, että nuorisotyöttömyyteen pitää puuttua riuskoin ottein.

– Ja tässä hallitus onkin tarttunut härkää sarvista laittamalla toimeen nuorten yhteiskuntatakuun, jonka ajatuksena on, että nuorten työttömyyteen puututaan välittömästi ja nuorten työllistämistä helpotetaan esimerkiksi palkkatuella. Keskeistä nuorisotakuussa on myös nuorten osaamisen kartuttaminen ja sitä kautta nuorten työelämään pääsyn helpottaminen.

Tervetulleina Lindtman pitää raportin ajatusta kannustinloukkujen purkamisesta.

– Tähän työhön SDP on jatkossakin valmis.