Lindtman: Suomi tarvitsee vientivetoisen kasvustrategian ja oikeudenmukaisesti toteutettuja säästöjä

Vappupuhe 2015

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman

Orimattila ja Kuusankoski

Lähes puoli miljoonaa ihmistä antoi äänensä SDP:lle. Moni luotti työn ja oikeudenmukaisen sopeutuksen linjaan. Siksi SDP:n pitää viedä omaa linjaa ja SDP:lle tärkeitä asioita eteenpäin.

Hallituksen muodostaminen on nyt Keskustan puheenjohtajan Juha Sipilän käsissä. Me olemme antaneet vastauksemme hallitustunnustelijan 15 kysymykseen tosimielellä. Emme me ehdoin tahdoin hallitukseen tyrkyttäydy, mutta emme myöskään aio jättäytyä vapaaehtoisesti oppositioon. Aiomme tarjota suomalaisten meille antamaa valtakirjaa.

Mitkä seuraavan hallituksen suurimmat haasteet?

Suomi elää viennistä. Seuraavan hallituksen punaisena lankana on oltava vientivetoinen kasvustrategia. Valtion pitää olla aktiivinen, jotta vienti saadaan nousuun. Olemassa olevat työpaikat tulee turvata ja samalla meidän pitää tarttua uusiin kasvualoihin kuten uusiutuvaan energiaan ja energiatehokkuuteen sekä puhtaan veden markkinoille.

Viennin rahoituksen pullonkaulat tulee poistaa sekä kehittää yritysten saamia palveluita niin kansainvälistymiskehityksen tukemisen kuin markkinoillepääsyn osalta. Tavoitteena on huolehtia olemassa olevista työpaikoista, laajentaa viennin pohjaa, lisätä vientiyritysten määrää ja suunnata vientiä uusille, kasvaville markkinoille. Seuraavan hallituksen on varmistettava, ettei vientiteollisuuden kustannukset nouse.

Suomi ei nouse vain leikkaamalla. Säästöjäkin tarvitaan, mutta tärkeää on, millä arvoilla ne tehdään. Ei voi olla niin, että varakkaat rajataan taloustalkoiden ulkopuolelle. Verot pitää asettaa maksukyvyn mukaan. Epävarmaan työelämään tarvitaan turvaa. Yhteiskuntapolitiikan punaisena lankana pitää olla eriarvoisuuden vähentäminen.

On myös todella tärkeää panostaa työllisyyteen ja laittaa mahdollisimman nopeasti liikkeelle työllistäviä investointeja.

Kaikkein eniten Suomi kuitenkin tarvitsee yhteistyötä kaikkien osapuolten välille.

Näitä asioita me olemme sitoutuneet viemään eteenpäin.

SDP:ssa tapahtui sukupolvenvaihdos

Näissä vaaleissa SDP:ssa tapahtui sukupolvenvaihdos. SDP on nyt nuorten puolue. Nuoret demarit keräsivät ympäri Suomea jopa 50 000 ääntä. Meillä on nyt neljä nuorta kansanedustajaa. Joona, Sanna, Nasima ja 90-luvulla syntynyt Ilmari ovat meidän uudet toivomme. Näistä nuorista saamme olla ylpeitä, he ovat tulevaisuuden tekijöitämme, jotka rakentavat tulevaisuuden Suomea ja tulevaisuuden SDP:ta. Nyt valittujen kansanedustajien lisäksi meillä on lukuisia muita nousevia nuoria, jotka saivat isoja äänimääriä.

Poliittinen oikeisto on julistanut sosialidemokratian tarpeettomuutta niin kauan kuin minä olen elänyt. Nuo puheet ovat jälleen vaalitappion jälkeen voimistuneet. Siinä tahtoo unohtua, että tässä matkan varrella sosialidemokraatteja on tarvittu eräänkin kerran nostamaan kansakunta takaisin jaloilleen. Mikään ei viittaa siihen, etteikö näin olisi jatkossakin. Isänmaa tarvitsee oikeudenmukaisuuden ääntä juuri tänään.

Töitä riittää tulevaisuudessakin, maailma ei ole valmis. Meitä syytetään ja kiitetään hyvinvointivaltiosta. Hyvinvointivaltio ei ole mikään valmis ja pysähtynyt luomus, vaan sitä pitää huoltaa ja korjata. Eihän esimerkiksi vanhustenhuolto ole vielä kunnossa. Sen eteen pitää tehdä töitä. SDP:n mielestä hyvinvointivaltio tuo ihmisille turvaa, joka vapauttaa kaikki ihmiset toteuttamaan itseään. Kaikille annetaan mahdollisuus.

SDP on aina halunnut rakentaa ihmisille turvaa. Maailmassa on paljon epävarmuutta. Meitä tarvitaan puolustamaan tavallista ihmistä, palkansaajaa, opiskelijaa, työnhakijaa ja eläkkeensaajaa.

SDP:n pitää uudistua kaikilla tasoilla. Epävarmoina aikoina politiikan pitää olla johdonmukaista. Tavoitteet pitää asettaa aatteelliselta pohjalta ja niiden takana pitää myös seistä. SDP:n pitää nöyrästi kuunnella tavallisten ihmisten asioita. Monimutkaisessa maailmassa ei ole yksinkertaisia vastauksia, mutta viestin pitää olla selvä. Aina ja ensimmäisenä meidän pitää keskittyä työn ensisijaisuuteen.

Vuosikymmenten ajan SDP sai joukkovoimalla aikaan uudistuksia, jotka näkyvät ihmisten arjessa vielä nykyäänkin. Samaan meidän pitää pystyä vieläkin.

Suurin syy tappioputkeen työn muutos

SDP hävisi eduskuntavaalit, sitä on turha kaunistella. Itse uskon, että suurin syy tappioputkeen on työn muutos. Työttömyys on korkealla ja epätyypillisten työsuhteiden sekä pakkoyrittäjien määrä on lisääntynyt. Työ ei ole enää itsestäänselvyys, mutta silti niin tärkeä meille suomalaisille. Kun työelämässä on epävarmuutta, ihmiset katsovat työväenpuoluetta silmiin ja odottavat vastauksia ja meidän on niitä tarjottava niin metallimiehille kuin pienyrittäjille.

Meillä SDP:ssä on nyt tarkan pohdinnan paikka. Analyysi pitää tehdä joka puolella Suomea. On käytävä läpi tappion syyt, otettava opiksi ja ryhdyttävä töihin. Keskiössä on oltava luottamuksen palauttaminen ja miten tavoitamme epävarmat, viimeiseen asti äänestyspäätöstään pohtivat äänestäjät. Tärkeintä on nyt päästä eteenpäin – yhteistyöllä.