Lindtman: Suomi sai porvarihallituksen

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtmanin arvio Sipilän hallitusohjelmasta tiivistyy lyhyeen: Suomi sai selkeän porvarihallituksen.

– Tänään julkaistun Sipilän hallitusohjelman perusteella näyttää siltä, että Suomi saa sodan jälkeen viidennen porvarihallituksen.

Lindtman antaa Sipilälle kuitenkin tunnustusta neuvottelujen vetämisestä.

– Neuvottelut näyttivät hyvin johdetuilta ja uudistus hallituksen muodostustavassa on ollut perusteltu. Työtavat eivät kuitenkaan selitä hallitusohjelman yllättävänkin kovia oikeistolaisia talous- ja työllisyyslinjauksia.

Hallitus lähtee toteuttamaan oikeistolaista työllisyyspolitiikkaa, jossa työttömyysturvaa ja työllistämismäärärahoja leikataan ja verohelpotukset kohdistetaan niille, joilla ennestäänkin menee hyvin.

Lindtmanin mukaan hallitusohjelman työllisyyspanostukset jäävät miinusmerkkisiksi.  Kovien leikkausten, kuntien palvelujen karsiminen ja valikoituvien veronalennusten yhteisvaikutus on eriarvoisuuden kasvu seuraavien neljän vuoden aikana.

Koulutus kuuluu porvarihallituksen ohjelman suuriin häviäjiin. Ennakoitua suuremmat leikkaukset juuri koulutukseen vievät pohjaa tulevalta kasvulta ja menestykseltä.

Lindtman huomauttaa, että laman taakka jaetaan entistä epätasaisemmin ja erityisesti niiden kustannuksella, jotka eivät ole syyllisiä lamaan.

– Pieni- ja keskituloiset lapsiperheet ja tavalliset eläkeläiskotitaloudet saavat kovan laskun maksettavakseen. Samaan aikaan miljoonaperintöihin tehdään veronalennus.

– Hallitusohjelman perusteella suurten pääomatulojen ja ansiotulojen saajat on rajattu näiden talkoiden ulkopuolelle ja taakka jää tavallisten suomalaisten perheiden kannettavaksi. Eriarvoisuus tärkeissä peruspalveluissa lisääntyy, koska jatkossa köyhien kuntien asukkaat joutuvat maksamaan entistä isomman laskun entistä heikommasta palvelusta. Suurituloiset sitä vastoin ovat talkoiden suurimpia voittajia.

Lindtman huomauttaa, että samaan aikaan kun tavalliset suomalaiset laitetaan kantamaa taakkaa heikentyvän sosiaaliturvan ja heikentyvien palvelujen myötä, suurituloisten osallistuminen on vetoomuksen varassa.

– Ohjelmassa näkyy vahvasti kokoomuksen ja keskustan kädenjälki. Keskusta ja kokoomus ovat hallitusohjelmaa kirjoitettaessa pitäneet kynää kädessä ja Soini on saanut allekirjoittaa lopputuloksen. Soini on pettänyt omat äänestäjänsä ennen ensimmäistäkään ministeripäivää.