Lindtman: Stubbilla lyhyt kausi ja pitkä syntilista

SDP:n varapuheenjohtaja Antti Lindtmanin mukaan pääministerillä ei ole varaa syytellä muita.

– Rakennepaketin arkkuun ensimmäisen ja viimeisen naulan löi Stubb itse. Kaikki alkoi siitä, että oppivelvollisuusiän pidentäminen kaatui ja huipentui viime viikolla kun pääministeri äänesti naureskellen oman hallituksensa esitystä vastaan.

– Kuten Jutta Urpilainen tänään Helsingin Sanomien kulmapöydässä surullisena totesi, rakenneuudistukset lähtivät rispautumaan kun kokoomus kaatoi oppivelvollisuusiän korotuksen. Luottamus katosi ja epävarmuus kasvoi.

Lindtmanin mukaan tilannetta pahensi entisestään Stubbin kyvyttömyys pitää omat joukkonsa ruodussa. Nurin menivät niin pisarat, hoitajamitoitukset, halpojen asuntojen rakentamisen helpottamiset kuin koulutusuudistukset. Stubbin saldo omien esitystensä upottamisessa on hengästyttävä.

Lindtman painottaa, että tulevalla vaalikaudella on oltava selkeä ja sitoutunut linja siihen, että tarvittavat rakenteelliset uudistukset viedään maaliin.

– SDP on ollut valmis tekemään tarvittavat rakenneuudistukset niin tällä kuin tulevalla hallituskaudella. Sen lisäksi tarvitsemme vientivetoista kasvustrategiaa ja oikeudenmukaista sopeutusta.

– Kaikista puolueista juuri kokoomus on ainoa, joka ei ole esittänyt konkreettista säästölistaa. Ei ihme, että elinkeinomisteri Vapaavuori tänään irtautui kokoomuksen talouslinjasta.